Działania na rzecz wsparcia dzieci z autyzmem w szkole

Agnieszka Stebelska

Data publikacji: 14 listopada 2012 r.
Poleć znajomemu

Rodzice i opiekunowie dzieci autystycznych przekazali minister edukacji petycję z apelem o zwrócenie uwagi na obszar pracy z dziećmi autystycznymi. Ich zdaniem nauczyciele nie mają systemowego przygotowania i wiedzy w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Dnia 14 listopada odbyło się spotkanie Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas z rodzicami i opiekunami oraz przedstawicielami Fundacji Jaś i Małgosia, która wspomaga ich działania.

Niedostateczne przygotowania nauczycieli prowadzi do wykluczenia dzieci autystycznych

W trakcie spotkania rozmawiano głównie na temat problemów z jakimi spotykają się dzieci z autyzmem w szkołach. Rodzice i opiekunowie, skupieni wokół Fundacji Jaś i Małgosia, zaznaczyli, że doceniają działania ministerstwa w obszarze edukacji włączającej.

Zwrócili jednak uwagę, że niedostateczne systemowe przygotowanie i wiedza nauczycieli, prowadzi do przypadków dyskryminacji i wykluczenia dzieci autystycznych w szkołach i przedszkolach. Jednocześnie wyrazili wolę wsparcia starań ministerstwa w tworzeniu narzędzi, które pomogą poprawić jakość edukacji uczniów z autyzmem.
Szkolenia dla nauczycieli

Minister edukacji zapowiedziała, że zmieniany jest właśnie system wsparcia nauczycieli na „towarzyszący szkole". Dzięki temu ich szkolenia będą odpowiadały na rzeczywiste potrzeby, takie jak np. pojawienie się w szkole dziecka ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, chociażby z autyzmem.

Indywidualne potrzeby dziecka w edukacji były omawiane podczas IV Forum Rodziców

Minister Szumilas zaprosiła gości do włączenia się w prace Forum Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej, gdzie licznie reprezentowane środowiska rodziców dzieci z niepełnosprawnościami pracują wspólnie nad rozwiązaniami, które mają skutecznie wspierać edukację ich dzieci.

Indywidualne potrzeby dziecka w edukacji były m.in. wiodącym tematem czwartego w tym roku kalendarzowym spotkania Forum Rodziców przy MEN (21 i 22 października br.). Dwudniowe obrady z udziałem ponad 20 uczestników z 14 organizacji zdominowały tematy dotyczące finansowania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz roli nadzoru pedagogicznego w monitorowaniu zaspokajania przez szkołę indywidualnych potrzeb tych uczniów.

Na temat IV Forum Rodziców pisaliśmy w tekście: Forum Rodziców o indywidualnych potrzebach dziecka w edukacji.

Źródło informacji:

  • Strona internetowa MEN.
Opracowanie: Agnieszka Stebelska

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel