W roku szkolnym 2023/2024, na podstawie art. 127 ust. 16a ustawy Prawo oświatowe, zajęcia indywidualnego nauczania nadal mogą być realizowane w formie zdalnej. Jest jednak warunek, że z wnioskiem o prowadzenie zajęć w tej formie wystąpią rodzice ucznia, a w przypadku ucznia pełnoletniego – sam uczeń. Dowiedz się, jak zorganizować zdalną naukę dla ucznia, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie warunki muszą spełnić rodzice lub pełnoletni uczniowie, aby realizować zajęcia indywidualnego nauczania zdalnie?
- Jakie warunki muszą być spełnione, aby zorganizować zdalne indywidualne nauczanie?
- Jak dyrektor szkoły powinien informować o sposobie realizacji zdalnego nauczania dla ucznia, który ze względu na stan zdrowia nie może uczęszczać do szkoły?
Nauczanie indywidualne zdalnie – nie tylko w okresie pandemii
Wprowadzony do ustawy Prawo oświatowe przepis pozwala na organizowanie zdalnego nauczania indywidualnego także poza okresem epidemii. Zgodnie z nim dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, umożliwia uczniowi, który posiada wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczna orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, realizację zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
- w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami,
- uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
Zdalne nauczanie dotyczy dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Nie można zorganizować go dla ucznia bez odpowiedniego dokumentu, nawet jeżeli stan zdrowia ucznia uzasadnia pozostawanie w domu. Nie jest to forma spełniania obowiązków edukacyjnych w okresie choroby.
Jak zorganizować zdalne nauczanie indywidualne
Organizując indywidualne nauczanie w formie zdalnej, należy odpowiednio zastosować art. 125 ust. 3 i 4 ustawy. Na podstawie tych przepisów nauczanie zdalne będzie mogło być realizowane:
- z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy, lub
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem, lub
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
- w inny sposób niż określone wyżej – umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
O wyborze sposobu lub sposobów realizacji zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomić organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży – 4 warunki do spełnienia
Umożliwienie uczniowi realizacji zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wymaga:
- działania w porozumieniu z organem prowadzącym,
- uwzględnienia zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania,
- ustalenia, w jaki sposób zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość będą realizowane,
- powiadomienia organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny o sposobie lub sposobach realizacji tych zajęć.
Zdalne zajęcia indywidualnego nauczania powinny być prowadzone w sposób zapewniający indywidualny kontakt ucznia z nauczycielem lub nauczycielami, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć (§ 4 ust. 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.).
Bożena Winczewska