Ocena pracy w szkole artystycznej – nowe kryteria

Data publikacji: 18 października 2022 r.
Poleć znajomemu
Ocena pracy w szkole artystycznej – nowe kryteria

W życie weszło nowe rozporządzenie dotyczące oceny pracy w szkołach artystycznych. Przede wszystkim przewidziano w nim kryteria oceny pracy. Sprawdź jakie kryteria oceny pracy przewidziano dla nauczyciela i dyrektora szkoły artystycznej.

Kryteria obowiązkowe jak i dodatkowe

Kryteria oceny pracy nauczyciela szkoły artystycznej dzielą się na obowiązkowe i dodatkowe.

Kryteria podstawowe

Kryteria dodatkowe

poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć (nie dotyczy nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych, których specyfika nie wskazuje na wykorzystanie tych narzędzi)

dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki

diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem

znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej

analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy

wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły artystycznej oraz środowiska lokalnego

wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego

kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela

realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f, a w przypadku nauczyciela szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2

współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę artystyczną zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych

podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły artystycznej oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole artystycznej, w której nauczyciel jest zatrudniony

pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole artystycznej i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy

poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego

prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców

współpraca z rodzicami

realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły artystycznej

umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów

umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów

przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą artystyczną oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły artystycznej

współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne

inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Dyrektor i nauczyciel wybiorą po jednym kryterium dodatkowym

Nauczyciel szkoły artystycznej podlega ocenie pracy na podstawie wszystkich kryteriów obowiązkowych i dwóch kryteriów dodatkowych:

  • jedno wybierane przez dyrektora – w zawiadomieniu o dokonywaniu oceny pracy, a w przypadku oceny na wniosek nauczyciela w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania tego wniosku,
  • jedno wybierane przez nauczyciela – w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywaniu  oceny pracy, a w przypadku oceny na wniosek nauczyciela w tym wniosku.

Konieczne punktowanie

Poszczególne kryteria oceniane są przez dyrektora w skali od 0 do 5. Wyjątkiem jest kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które ocenia się w skali 0-30 punktów. Ocena pracy zależy od sumy punktów:

  • wyróżniająca – minimum 90%,
  • bardzo dobra – co najmniej 75% ale mniej niż 90%,
  • dobra – co najmniej 55%, ale mniej niż 75%,
  • negatywna – mniej niż 55%.
W pozostałym zakresie procedura oceny pracy nauczyciela szkoły artystycznej nie zmieniła się w stosunku do dotychczasowej.

Kryteria oceny pracy dla dyrektora szkoły artystycznej

W rozporządzeniu przewidziano również odrębne dyrektorskie kryteria oceny pracy:

  • organizowanie pracy szkoły artystycznej zgodnie z przepisami prawa;
  • planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę artystyczną;
  • współdziałanie z innymi organami szkoły artystycznej oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji między tymi organami;
  • prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły artystycznej;
  • tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę artystyczną;
  • sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
  • wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły artystycznej;
  • organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole artystycznej oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych;
  • tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach;
  • podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły artystycznej i środowiska pozaszkolnego;
  • wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym;
  • doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych;
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły artystycznej;
  • prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole artystycznej środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę artystyczną środkami pochodzącymi z innych źródeł;
  • prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły artystycznej, w tym dokonywania oceny ich pracy.

Dyrektor jest oceniany na podstawie wszystkich ww. kryteriów dyrektorskich, a także na podstawie kryteriów nauczycielskich:

  • znajomości praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacji oraz kierowania się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
  • kształtowania u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela.
Z kolei jeśli dyrektor prowadzi również zajęcia, wówczas obok kryteriów dyrektorskich jest on oceniany na podstawie wszystkich obowiązkowych kryteriów nauczycielskich, a także jednego dodatkowego kryteriów nauczycielskiego wskazywanego przez siebie.
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 11 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2116)

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql