4 przypadki zawieszenia zajęć
Zajęcia w szkołach, przedszkolach (innych formach wychowania przedszkolnego) i placówkach oświatowych będą zawieszane w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
Nowe zasady będą dotyczyły zarówno publicznych jak i niepublicznych jednostek oświaty.
Tryb zawieszenia zajęć według rozporządzenia
Są to jedynie przesłanki ogólne, których doprecyzowanie znajdziemy w § 18 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Rozporządzenie to reguluje również tryb zawieszenia. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj>>
W takich sytuacjach zawieszenie będzie musiało nastąpić obligatoryjnie, na czas określony.
Nauka zdalna od trzeciego dnia zawieszenia zajęć
W nowelizacji wprowadzono obowiązek przejścia na nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni. Wprowadzenie nauczania zdalnego powinno wtedy nastąpić nie później niż w trzecim dniu zawieszenia.
Obowiązek wprowadzenia nauki zdalnej będzie dotyczył nie tylko zawieszenia zajęć z powodu sytuacji epidemicznej.
Kiedy będzie można odstąpić od nauki zdalnej
Mimo zawieszenia zajęć zapewniona będzie możliwość odstąpienia od nauki zdalnej mimo ustawowego obowiązku jej realizacji. Będzie to możliwe:
- za zgodą organu prowadzącego,
- po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
4 sposoby organizacji nauki zdalnej
Zajęcia zdalne powinny być realizowane:
- z wykorzystaniem narzędzia informatycznego wskazanego w art. 44a ust. 1 Prawa oświatowego (informacja na jego temat powinna widnieć na stronie MEiN),
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem (np. MS Teams, Google Meet),
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
- w inny sposób umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
O przyjętych sposobach należy poinformować:
- organ prowadzący,
- organ nadzoru pedagogicznego.
Konieczna zmiana statutu
Szczegółowe zasady dotyczące nauki zdalnej zostaną uregulowane w nowym rozporządzeniu. To jednak nie wszystko. Konieczne będzie wprowadzenie do statutów nowych rozwiązań w zakreie szczegółowej organizacji zajęć zdalnych, w tym:
- technologii informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć,
- sposobu przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć,
- warunków bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do przyjętych technologii informacyjno-komunikacyjnych (z uwzględnieniem przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia),
- sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach zdalnych (z uwzględnieniem konieczności poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunków technicznych i oprogramowania sprzętu służącego do nauki).
Nowelizując statut, warto wykorzystać dotychczasowe zarządzenia dotyczące nauczania zdalnego wydane w czasie pandemii.
- ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116).