Doprecyzowanie wzorów orzeczeń, dostosowanie ich brzmienia do zmian wprowadzanych w przepisach prawa, a także wprowadzenie wzoru opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – to główne zmiany wprowadzone w nowym rozporządzeniu w sprawie orzeczeń i opinii. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę w nowych przepisach?
Kilka nowości w nowych przepisach
Nowe rozporządzenie reguluje m.in.:
- warunki, jakie kurator oświaty powinien uwzględnić przy wskazywaniu publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych uprawnionych do wydawania orzeczeń i opinii dla dzieci i młodzieży niewidomych, słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- termin wydania orzeczenia i opinii przez zespół orzekający,
- udział w posiedzeniu zespołu orzekającego, z głosem doradczym, innych osób, które mogą dostarczyć zespołowi dodatkowych informacji o potrzebach rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- obowiązek uwzględniania w procesie wydawania orzeczeń i opinii odmienności językowej i kulturowej dzieci/młodzieży należących do mniejszości kulturowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz dzieci/młodzieży, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.
Szczegółowe omówienie zmian znajdziesz tutaj>>
Wprowadzone regulacje – dla wszystkich uczniów
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do orzeczeń wydawanych dla uczniów dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz klas tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu oraz do dotychczasowych szkół artystycznych do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach. Należy również zwrócić uwagę, że do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy nowego rozporządzenia.
Rozporządzenie obowiązuje od 15 września 2017 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).
Monika Fidler