Nowy awans zawodowy od A do Z

Michał Kowalski
Data publikacji: 23 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu

Tak ważnych zmian w awansie zawodowym nauczycieli nie było od wielu lat. W roku szkolnym 2022/2023 mamy do czynienia z reformą systemu awansu zawodowego. Sprawdź, jak będzie wyglądał nowy awans zawodowy nauczycieli.

Zatrudnij nauczyciela początkującego

Dotychczas nauczyciel z dniem zatrudnienia nabywał stopień awansu zawodowego stażysty. Po zmianach będzie on rozpoczynał pracę bez stopnia awansu zawodowego jako tzw. nauczyciel początkujący. Takiego nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę na czas określony na 2 lata szkolne.

Nauczyciel początkujący nie musi być zatrudniany na cały okres przygotowania zawodowego.

Nadal możliwe będzie nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego, jeżeli ten zobowiąże się do uzyskania brakującego przygotowania w pierwszym roku pracy. Jeżeli nauczyciel zobowiązania nie wykona, wtedy dyrektor:

  • rozwiąże umowę z nauczycielem z końcem roku szkolnego, albo
  • odbierze od nauczyciela kolejne zobowiązanie do uzyskania przygotowania pedagogicznego w drugim roku pracy (pod warunkiem, że nauczyciel nie uzyskał przygotowania z przyczyn niezależnych od siebie).

Nauczyciel rozpoczyna okres przygotowania do zawodu – nie musisz wydawać mu potwierdzenia

Jeżeli nauczyciel zostanie zatrudniony w wymiarze co najmniej połowy wymiaru zajęć i zgodnie z kwalifikacjami, wtedy rozpocznie okres przygotowania do zawodu przed awansem na stopień mianowanego. Nie ma już znaczenia moment jego zatrudnienia. Przygotowanie do zawodu rozpocznie także nauczyciel zatrudniony po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w roku szkolnym.

Nauczyciel rozpoczyna okres przygotowania do zawodu automatycznie, nie składa żadnego wniosku. Dyrektor nie musi wydawać mu jakiekolwiek decyzji czy nawet potwierdzenia rozpoczęcia okresu przygotowania do zawodu. Niemniej jednak dobrą praktyką będzie przekazaniu mu takiej informacji:

Rozwiązanie przejściowe Jeżeli nauczyciel do 31 sierpnia 2022 r. uzyska stopień kontraktowego, wówczas będzie mógł ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego po odbyciu stażu w wymiarze:
  • 1 roku i 9 miesięcy
  • 9 miesięcy (jeżeli staż na stopień kontraktowego zrealizował w roku szkolnym 2018/2019 w wymiarze 12 miesięcy na mocy ówczesnych przepisów przejściowych).
Staż ten trzeba będzie zrealizować do 31 sierpnia 2027 r.

Przydziel nauczycielowi mentora

Zamiast dotychczasowego opiekuna stażu w przepisach przewidziano mentora. Dyrektor będzie musiał go niezwłocznie przydzielić nauczycielowi początkującemu rozpoczynającemu okres przygotowania do zawodu. Mentorem może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany, ale nie pełniący funkcje kierownicze. Wyjątkowo nauczyciel z funkcją kierowniczą będzie mógł pełnić funkcję mentora w szkołach i placówkach niesamorządowych oraz artystycznych.

Zadania mentora

1.

wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie (w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole)

2.

udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego

3.

dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela

4.

umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć

5.

obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem

6.

inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych

Pamiętaj, aby wypłacać mentorowi dodatek funkcyjny. Jego wysokość określi organ prowadzący w regulaminie wynagradzania.
Rozwiązanie przejściowe
W przypadku realizacji stażu na starych zasadach dla nauczyciela ubiegającego się o stopień mianowanego będzie wyznaczany opiekun stażu. Również on będzie otrzymywał dodatek funkcyjny.

Wspieraj nauczyciela w okresie przygotowania do zawodu

Długość okresu przygotowania do zawodu będzie zróżnicowana. Co do zasady wyniesie jednak 3 lata i 9 miesięcy.

Długość okresu przygotowania do zawodu

nauczyciel, z wyjątkiem niżej wymienionych

3 lata i 9 miesięcy

nauczyciel posiadający stopień naukowy

2 lata i 9 miesięcy

nauczyciel, który przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole w Rzeczypospolitej Polskiej prowadził zajęcia w szkole za granicą

nauczyciel, który przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole:

  • był nauczycielem akademickim,
  • legitymował się co najmniej 3-letnim okresem pracy w uczelni

2 lata i 9 miesięcy (za zgodą dyrektora)

nauczyciel, który w dniu nawiązania po raz pierwszy stosunku pracy w szkole posiadał:

  • co najmniej 5-letni okres pracy,
  • znaczący dorobek zawodowy
Do okresu przygotowania do zawodu nie będą zaliczane:
  • okresy zatrudnienia w wymiarze poniżej połowy,
  • okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwające nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego

Wystąpienie takich okresów nie powoduje jednak konieczności realizowania przygotowania do zawodu od nowa. Po takiej przerwie przygotowanie może być kontynuowane.

W związku z okresem przygotowania do zawodu nauczyciel nie składa planu rozwoju zawodowego. Musi jednak realizować wymagania nałożone na niego w rozporządzeniu. Dyrektor natomiast musi zapewnić mu wsparcie w realizacji tych wymagań i w realizacji tych wymagań, w szczególności:

  • zapewnia nauczycielowi warunki do udziału w formach doskonalenia zawodowego
  • umożliwia korzystanie z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej placówki działającej w systemie oświaty.

Wypłać świadczenie na start

Nauczyciel rozpoczynający przygotowanie do zawodu powinien otrzymać jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1000 zł. Należy je wypłacić w ciągu 30 dni od rozpoczęcia przygotowania do zawodu. Nauczyciel zatrudniony w więcej niż jednej szkole otrzyma świadczenie tylko w tej, którą wskaże jako podstawowe miejsce zatrudnienia.

Przeprowadź pierwszą obserwację zajęć

W trakcie drugiego roku przygotowania do zawodu dyrektor musi przeprowadzić obserwację zajęć nauczyciela w wymiarze co najmniej 1 godziny. Podczas obserwacji obecny ma być:

  • dyrektor;
  • mentor,
  • doradca metodyczny, nauczyciel konsultant bądź przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły.

Dokonaj pierwszej oceny pracy nauczyciela

W drugim przygotowania do zawodu należy także dokonać oceny pracy nauczyciela. Zastąpi ona ocenę dorobku zawodowego. Przy czym jeśli dojdzie ustania zatrudnienia w trakcie odbywania przez nauczyciela przygotowania do zawodu, wtedy dyrektor ustali ocenę pracy za okres dotychczas odbytego przygotowania do zawodu nauczyciela lub dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela.

Warunkiem kontynuacji okresu przygotowania do zawodu i zatrudnienia na czas nieokreślony będzie uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy.

Sama procedura oceny pracy nie zmieni się znacząco. Przy czym w toku oceniania dyrektor będzie musiał zasięgnąć opinii:

  • mentora,
  • rady rodziców.

Zarówno mentor jak i rada rodziców będą miały 14 dni na przedstawienie takiej opinii. Niemniej jednak jej brak nie wstrzyma procedury oceny pracy.

Co istotne, obowiązywać będą nowe kryteria oceny pracy. Zostaną one podzielone na obowiązkowe i dodatkowe. W ocenie będą brane pod uwagę wszystkie obowiązkowe kryteria oceny pracy oraz po jednym kryterium dodatkowym wybieranym przez:

  • nauczyciela – w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy,
  • dyrektora – w zawiadomieniu o dokonywaniu oceny pracy.

Kryteria obowiązkowe

Kryteria dodatkowe

poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (temu kryterium będzie przypisane od 0 do 30 punktów, a pozostałym od 0 do 5 punktów)

planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć

dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki

diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem

znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej

analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy

wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego

wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego

kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela

realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych

współpraca z innymi nauczycielami

podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony

pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy

poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego

prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców

współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli)

realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły

umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów

umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów

przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły

współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne

inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Aby uzyskać określoną ocenę, nauczyciel będzie musiał zebrać konkretną liczbę punktów.

ocena wyróżniająca

minimum 90% punktów

ocena bardzo dobra

od 75% do 89%

ocena dobra

od 55% do  74%

ocena negatywna (a w konsekwencji rozwiązanie stosunku pracy)

mniej niż 55%

Zatrudnij nauczyciela na czas nieokreślony

Jeżeli nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy, wtedy po 2 latach przygotowania do zawodu dyrektor zatrudni nauczyciela na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Przy czym możliwe będzie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony:

  • w celu zastępstwa innego nieobecnego nauczyciela,
  • w ramach potrzeb podyktowanych organizacją nauczania.
Jeśli natomiast nauczyciel nie uzyska wymaganej dobrej oceny pracy, wtedy w grę będzie wchodziła wyłącznie roczna umowa o pracę na czas określony.

Po 2 latach przygotowania do zawodu dyrektor będzie mógł zatrudnić nauczyciela na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, pod warunkiem, że nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy (w przypadku uzyskania negatywnej byłby już zwolniony).

Przy czym możliwa będzie także kolejna umowa o pracę na czas określony, w przypadku:

  • konieczności zastępstwa innego nieobecnego nauczyciela,
  • wystąpienia potrzeb podyktowanych organizacją nauczania,
  • gdy nauczyciel nie uzyska co najmniej dobrej oceny pracy (tylko na 1 rok szkolny).

Dokonaj drugiej oceny pracy

W trakcie ostatniego roku przygotowania do zawodu dyrektor będzie musiał ponownie dokonać oceny pracy nauczyciela. Obowiązywać będą takie same reguły, jak w przypadku pierwszej oceny. Także na tym etapie będzie wymagana co najmniej dobra ocena pracy.

Jeśli nauczyciel uzyska negatywną ocenę pracy, wtedy pozostanie mu znalezienie pracy w innej szkole i odbycie dodatkowego przygotowania do zawodu w wymiarze 1 roku i 9 miesięcy.

Przeprowadź drugą, komisyjną ocenę pracy

Jeżeli nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy, wówczas kolejnym krokiem będzie druga obserwacja zajęć. W tym celu dyrektor powoła komisję w składzie:

  • dyrektor (przewodniczący),
  • ekspert z listy ekspertów MEiN posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej,
  • doradca metodyczny, nauczyciel konsultant, przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły,
  • przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela organizacji związkowej (na żądanie nauczyciela).

Komisja ta dokona godzinnej obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycielem. Następnie omówi z nauczycielem te zajęcia.

Omówienie będzie dotyczyło:
  • umiejętności nauczyciela, w szczególności w zakresie elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację na zajęciach,
  • kultury osobistej,
  • komunikacji werbalnej i pozawerbalnej między uczniem a nauczycielem.

W związku z omówieniem z nauczycielem będzie przeprowadzana rozmowa dotycząca:

  • zastosowanych przez nauczyciela metod i form pracy,
  • indywidualizacji nauczania, w trakcie której nauczyciel wykonuje zadanie wskazane przez komisję z użyciem narzędzi multimedialnych, o ile narzędzia takie nie były wykorzystane w trakcie tych zajęć.

Na tej podstawie komisja wyda pozytywną lub negatywną opinię na temat zajęć. W przypadku opinii pozytywnej nauczyciel będzie mógł składać wniosek o nadanie stopnia mianowanego. Z kolei w razie opinii negatywnej nauczycielowi pozostanie:

  • wniosek do dyrektora o ponowną komisyjną obserwację zajęć (w terminie 14 dni od otrzymania opinii) albo
  • odbycie dodatkowego przygotowanie do zawodu w wymiarze 1 roku i 9 miesięcy.

Jeżeli zaś po ponownej obserwacji zajęć komisja wyda opinię negatywną, wtedy nauczycielowi pozostanie jedynie dodatkowe przygotowanie do zawodu przez 1 rok i 9 miesięcy.

W czasie dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciel będzie musiał ponownie poddać się:
  • ocenie pracy,
  • komisyjnej obserwacji zajęć.

Wystaw zaświadczenie nauczycielowi

Po zakończeniu okresu przygotowania do zawodu nauczycielowi wystawia się zaświadczenie dotyczące tego okresu. Musi ono zawierać informacje o:

  • odbyciu przez nauczyciela przygotowania do zawodu nauczyciela,
  • wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w okresie przygotowania do zawodu (w tym wszystkie szkoły, w których nauczyciel odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela),
  • przyczynie ewentualnego skrócenia okresu przygotowania do zawodu i zgodzie dyrektora na to skrócenie (jeżeli była wymagana – zob. wyżej),
  • ewentualnym odbyciu przez nauczyciela dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela, wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w tym okresie.

Organ prowadzący przyjmuje wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego

Po upływie okresu przygotowania do zawodu nauczyciel będzie mógł złożyć do organu prowadzącego wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.

Wymogi, jakie musi spełnić nauczyciel ubiegający się o awans

Dokumenty dołączane do wniosku

spełnienie wymogów kwalifikacyjnych

kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje (dyrektor poświadcza je za zgodność z oryginałem)

odbycie odpowiedniego okresu przygotowania do zawodu

zaświadczenie dyrektora szkoły (zob. wyżej)

co najmniej dobra ocena pracy z ostatniego roku przygotowania do zawodu

kopia karty oceny pracy (dyrektor poświadcza ją za zgodność z oryginałem)

pozytywna opinia po komisyjnej obserwacji zajęć w ostatnim roku przygotowania do zawodu

kopia pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach (dyrektor poświadcza ją za zgodność z oryginałem)

Wniosek wraz z załącznikami będzie oczywiście poddawany weryfikacji formalnej. W razie stwierdzenia braków formalnych organ wskaże te braki i wezwie nauczyciela do ich usunięcia w terminie 14 dni. Nieusunięcie braków w terminie spowoduje zaś pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Organ prowadzący zorganizuje egzamin

Jeżeli wniosek nauczyciela spełni wymogi formalne, wówczas nauczyciel przystąpi do egzaminu przed komisją egzaminacyjną powoływaną przez organ prowadzący. Skład komisji nie zmieni się i tak jak dotychczas wejdą do niej:

  • przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący,
  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  • dyrektor szkoły,
  • 2 eksperci z listy ekspertów ustalonej przez MEiN,
  • Przedstawiciel wskazanego we wniosku przez nauczyciela związku zawodowego.

Podczas egzaminu komisja będzie:

  • zadawała pytania dotyczące wymagań na stopień nauczyciela mianowanego,
  • wskaże problem związany z pracą, który nauczyciel będzie musiał rozwiązać podczas egzaminu.

Następnie zostanie zorganizowane głosowanie, podczas którego każdy z członków komisji oceni nauczyciela w skali od 0 do 10 punktów. Nauczyciel będzie musiał osiągnąć średnią arytmetyczną w wysokości co najmniej 7 punktów, przy czym w jeżeli liczba członków komisji egzaminacyjnej będzie większa niż 3, odrzuci się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową.

Na koniec komisja egzaminacyjna wyda nauczycielowi zaświadczenie o zdaniu egzaminu.

W przypadku niezdania egzaminu nauczyciel będzie mógł ponownie odbyć dodatkowe przygotowanie do zawodu (1 rok i 9 miesięcy), podczas którego ponownie zostanie zorganizowana komisyjna obserwacja zajęć. Natomiast jeśli w ciągu 6 lat od rozpoczęcia przygotowania do zawodu nauczyciel nie uzyska stopnia mianowanego, wtedy dyrektor będzie musiał rozwiązać z nim stosunek pracy. Do 6-letniego okresu nie będą jednak zaliczane:

  • okresy zatrudnienia w szkole w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie.
  • okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwającej nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego.

Organ prowadzący nadaje stopień mianowanego

Zwieńczeniem będzie oczywiście wydanie aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Właśnie wtedy nastąpi awans na stopień nauczyciela mianowanego.

Samo zaświadczenie o zdaniu egzaminu nie jest jeszcze równoznaczne z nadaniem stopnia nauczyciela mianowanego.

Na wniosek nauczyciela – dokonaj trzeciej oceny pracy

Aby ubiegać się o stopień dyplomowanego, nauczyciel będzie musiał pozostawać w zatrudnieniu przez określony czas. Okres ten będzie liczony od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczyciel nie będzie już odbywał ani stażu, ani okresu przygotowania do zawodu.

Wymagany okres zatrudnienia przed awansem na stopień nauczyciela dyplomowanego

nauczyciele, z wyjątkiem niżej wskazanych

5 lat i 9 miesięcy

nauczyciele ze stopniem naukowym

4 lata i 9 miesięcy

nauczyciele, którzy przed nawiązaniem stosunku pracy w krajowej szkole prowadzili zajęcia w szkole za granicą

nauczyciele, którzy odbyli staż na stopień mianowanego na starych zasadach, ale w wymiarze skróconym o 1 rok na podstawie przepisów przejściowych dla nauczycieli kontraktowych (wg art. 10 ust. 2-3 ustawy z 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw)

nauczyciele, którzy odbyli staż na stopień mianowanego na starych zasadach w pełnym wymiarze

3 lata i 9 miesięcy

Do tego okresu nie będą zaliczane:
  • okresy zatrudnienia w wymiarze poniżej połowy,
  • okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwające nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego.

W tym okresie wymagana będzie trzecia ocena pracy nauczyciela – w ostatnim roku wspomnianego okresu zatrudnienia. Przy czym ocena nie będzie wówczas dokonywana z urzędu, lecz na wniosek nauczyciela. Ocena będzie obejmowała 3 ostatnie lata pracy.

Aby móc ubiegać się o stopień dyplomowanego, nauczyciel będzie musiał uzyskać co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy.

Rozwiązania przejściowe Jeżeli nauczyciel:
  • przed dniem 1 września 2022 r. rozpoczął staż na stopień nauczyciela dyplomowanego,
  • do tego dnia nie uzyskał tego stopnia awansu zawodowego,
stopień nauczyciela dyplomowanego uzyska na starych zasadach. Jeśli zaś nauczyciel:
  • uzyskał lub uzyska stopień nauczyciela mianowanego na starych zasadach,
  • do 1 września 2022 r. nie rozpoczął stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego,
będzie miał skrócony okres pracy w szkole wymagany do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego – o:
  • 2 lata, jeżeli nauczyciel odbył staż na stopień mianowanego w dotychczasowym wymiarze,
  • 1 rok – jeżeli nauczyciel odbędzie staż na stopień mianowanego w wymiarze skróconym o rok na podstawie przepisów przejściowych dla nauczycieli kontraktowych.

Wydaj zaświadczenie dla nauczyciela mianowanego

Po zakończeniu wymaganego okresu karencji dyrektor wydaje nauczycielowi zaświadczenie dotyczące tego okresu. Powinno ono zawierać:

  • informację o wymiarze zatrudnienia nauczyciela i nauczanym przez niego
  • przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w okresie karencji (w przypadku nieuzyskania akceptacji komisji kwalifikacyjnej także w dodatkowym okresie karencji) wraz ze wskazaniem
  • informację o przyczynie skrócenia okresu karencji (jeżeli dotyczy).

Organ nadzoru przyjmuje wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego

Po upływie wskazanego okresu nauczyciel będzie mógł wreszcie składać wniosek o podjęcie postępowania o nadanie stopnia dyplomowanego do właściwego kuratora oświaty.

Wymogi, jakie musi spełnić nauczyciel ubiegający się o awans

Dokumenty dołączane do wniosku

spełnienie wymogów kwalifikacyjnych

  • kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
  • kopia aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

(dyrektor poświadcza je za zgodność z oryginałem)

przepracowanie odpowiedniego okresu karencji w szkole

  • zaświadczenie dyrektora szkoły (zob. wyżej)
  • opis i analiza sposobu realizacji wymagań z § 8 ust. 1 rozporządzeniem ze wskazaniem szczególności uzyskanych efektów

(podpisane przez nauczyciela czytelnym podpisem, maksymalnie 4 strony w formacie A4)

co najmniej bardzo dobra ocena pracy z ostatniego roku okresu karencji

kopia karty oceny pracy (dyrektor poświadcza ją za zgodność z oryginałem)

W razie braku akceptacji komisji kwalifikacyjnej nauczyciel będzie mógł ponownie wnioskować o awans po upływie:
  • 9 miesięcy zatrudnienia,
  • 2 lat i 9 miesięcy zatrudnienia – w przypadku dwukrotnego braku akceptacji komisji.

Tak jak na etapie awansu na stopień mianowanego organ będzie badał od strony formalnej wniosek i załączniki. W związku z tym będzie mógł wezwać nauczyciela do usunięcia braków.

Organ nadzoru organizuje rozmowę kwalifikacyjną

W następnym kroku organ nadzoru powoła komisję kwalifikacyjną w składzie:

  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  • dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadku gdy o awans ubiega się dyrektor szkoły,
  • 2 eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez MEiN,
  • przedstawiciele organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny jako obserwatorzy (opcjonalnie),
  • wchodzi przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego (na wniosek nauczyciela).

W dalszej kolejności, po zawiadomieniu nauczyciela o posiedzeniu komisji (z 7-dniowym wyprzedzeniem) zostanie zorganizowana rozmowa kwalifikacyjna. Podczas tej rozmowy komisja zapozna się z oceną pracy nauczyciela a także opisem i analizą sposobu realizacji wymagań. Potem zaś przeprowadzi rozmowę, w trakcie której nauczyciel:

  • dokona prezentacji dorobku zawodowego;
  • odpowie na pytania członków komisji kwalifikacyjnej dotyczące działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela na rzecz oświaty oraz ich efektów, w zakresie wspomnianych wymagań.

Spełnienie tych wymagań zostanie poddane ocenie przez każdego z członków komisji (w skali od 0 do 10)  - wymagane quorum to 2/3 składu komisji. Nauczyciel będzie musiał osiągnąć średnią arytmetyczną na poziomie co najmniej 7 punktów. To pozwoli mu na otrzymanie zaświadczenia o akceptacji komisji kwalifikacyjnej.

Organ nadzoru wyda akt nadania

Całą procedurę zwieńczy akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

Źródło:

  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql