Karta Nauczyciela 2022

Zasady zatrudniania nauczycieli od 1 września 2022 r.

Zasady zatrudniania nauczycieli od 1 września 2022 r. w pytaniach i odpowiedziach

Nowe zasady zatrudniania nauczycieli budzą wiele wątpliwości. Zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące umów o pracę dla nauczycieli nieposiadających stopnia awansu zawodowego oraz tych, którzy przed 1 września 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego. Sprawdź, jakie zasady zatrudniania nauczycieli obowiązują od 1 września 2022 r.

Nowe zasady zatrudniania nauczycieli dotyczą nauczycieli początkujących

Z nauczycielami, którzy rozpoczynają pracę w szkole zawsze zawierana jest umowa na czas określony na okres dwóch lat. Po przepracowaniu tego okresu, jeżeli nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy, możliwe będzie zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W przypadku jednak nauczycieli, którzy mają już dwuletni staż pracy, ale nie uzyskali stopnia awansu zawodowego oraz oceny pracy, umowa może zostać zawarta na czas określony na okres tylko jednego roku.

Z kolei nauczyciele, którzy do 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony. Oczywiście, pod warunkiem, że nie jest to zatrudnienie na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela, czyli w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela.

Nadal możliwe jest zatrudnienie nauczyciela bez przegotowania pedagogicznego oraz nauczyciela nieposiadającego kwalifikacji. Sprawdź, jakie zasady obowiązują w takich oraz innych sytuacjach związanych ze zmianami w Karcie Nauczyciela od 1 września 2022 r.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na jakiej podstawie zatrudniać nauczycieli nieposiadających stopnia awansu zawodowego, którzy rozpoczynają pracę w szkole?
  • Na jakiej podstawie zatrudniać nauczycieli, którzy przed 1 września 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego?
  • Czy z nauczycielem początkującym można zawrzeć umowę na jeden rok?
  • Czy nadal można zatrudnić nauczyciela na czas określony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela?
  • Na jaki okres zatrudnić nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego?
  • Na jakiej podstawie zatrudnić nauczyciela bez kwalifikacji?
Karta Nauczyciela 2022 – mentor a awans zawodowy nauczycieli

Mentor w nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli – analiza zmian w Karcie Nauczyciela 2022

W nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli opiekun stażu ma zostać zastąpiony mentorem dla początkującego nauczyciela. Podstawowym zadaniem mentora będzie wspieranie początkującego nauczyciela procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Kto zostanie mentorem? Jaką rolę w awansie będzie odgrywał? 

Nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Co do zasady mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Wyjątkiem są przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2 Karty Nauczyciela. Chodzi o:

      • szkoły polskie, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy Prawo oświatowe, czyli szkoły i zespoły szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej,
      • publiczne przedszkola, szkoły i placówki prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
      • przedszkola niepubliczne, niepubliczne placówki oraz szkoły niepubliczne i niepubliczne szkoły artystyczne o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych,
      • publiczne inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
      • niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego.

W wymienionych powyżej przedszkolach, szkołach i placówkach może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Nauczyciel ten musi jednak posiadać stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.

Czy od 1 września 2022 r. mentorem, który będzie wspierał nauczyciela w trakcie awansu na stopień nauczyciela mianowanego może być dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego (przedszkole niepubliczne)?

Nie. Projekt planowanych zmian zakłada, że mentorem w przedszkolu niepublicznym będzie mógł być nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze.  Zatem dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego nie będzie mógł być mentorem.

Widzimy zatem ważną różnicę w porównaniu do dotychczasowej możliwości pełnienia funkcji opiekuna stażu. Funkcję opiekuna stażu np. w przedszkolach i szkołach niepublicznych może bowiem pełnić nauczyciel na stanowisku kierowniczym, który posiada co najmniej stopień nauczyciela kontraktowego.

Z artykułu dowiesz się:

  • Komu dyrektor powierzy funkcję mentora w szkole publicznej i niepublicznej?
  • W których przypadkach mentorem będzie mógł zostać dyrektor szkoły?
  • Jakie będą różnice w zadaniach mentora i opiekuna stażu?
  • Co z opiekunami stażu przydzielonymi nauczycielom realizującym staże na starych zasadach?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql