Uchwały rady pedagogicznej w obsadzie funkcji kierowniczych

Michał Kowalski
Data publikacji: 1 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu

Rada pedagogiczna pośród swoich kompetencji ma także wpływ na obsadę funkcji kierowniczych, w tym dyrektora. Jej przedstawiciele uczestniczą bowiem w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły. Poza tym rada opiniuje również kandydatów na funkcje kierownicze. Więcej o tym w artykule.

3 kompetencje rady pedagogicznej w przypadku powierzania funkcji kierowniczej

Rada pedagogiczna pełni istotną rolę w obsadzie stanowisk kierowniczych w szkole. Otóż rada:

  • wybiera przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły (art. 63 ust. 14 pkt 2 lit. a Prawa oświatowego),
  • opiniuje kandydata na stanowisko dyrektora w przypadku powierzania tej funkcji bez konkursu (art. 63 ust. 12 Prawa oświatowego),
  • opiniuje kandydata na inne stanowisko kierownicze (art. 64 ust. 1, art. 65 ust. 1 Prawa oświatowego).
Rada pedagogiczna głosuje i podejmuje uchwały także w przedmiocie opinii.

Niezbędne głosowanie tajne

W każdym z tych przypadków rada pedagogiczna musi przeprowadzić głosowanie tajne. Należy przez to rozumieć brak możliwości powiązania oddanego głosu z osobą głosującą. Innymi słowy nikt poza głosującym, w tym przewodniczący rady pedagogicznej, nie może wiedzieć, jak zagłosował. Natomiast same wyniki głosowania nad uchwałą rady pedagogicznej są już jawne.

Nie ma przeszkód, aby w treści uchwały rady pedagogicznej podać wyniki głosowania tajnego tj. liczbę głosów za, przeciw i wstrzymujących się.

Dyrektor bierze udział w głosowaniu nad uchwałą rady pedagogicznej

Żaden przepis nie wyklucza dyrektora z głosowania nad uchwałą dotyczącą funkcji kierowniczych. Dotyczy to także jego osoby. Tym samym dyrektor głosuje nawet w przypadku opinii dotyczącej swojej osoby.

Rada decyduje zwykłą większością głosów

Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów. Dotyczy to także uchwały dotyczącej opinii w przedmiocie kandydata na stanowisko kierownicze.

Zwykła większość głosów to więcej głosów za niż przeciw. Głosy wstrzymujące nie są uwzględniane.

Jak ustalić quorum na radzie pedagogicznej

Uchwała może być podjęta wyłącznie w obecności co najmniej połowy członków rady pedagogicznej (tzw. quorum). Brak quorum wyklucza podjęcie jakiejkolwiek uchwały i nie sposób temu zaradzić. Konieczne jest ustalenie, czy na posiedzeniu rady pedagogicznej zebrała się wymagana liczba wszystkich członków rady.

W skład rady pedagogicznej wchodzą:
    • dyrektor szkoły,
    • wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole (w tym również nieobecni z powodu np. urlopu zdrowotnego),
    • pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.

Quorum bez osób z głosem doradczym

Pozostałe osoby biorące udział w posiedzeniu rady jako zaproszeni goście mogą mieć jedynie głos doradczy. Nie bierze się ich pod uwagę w kontekście quorum.

Przykład

Nauczyciel uzupełniający pensum w szkole może być zaproszony na posiedzenie rady pedagogicznej. Niemniej jednak nie jest zatrudniony w tej szkole i na radzie ma jedynie głos doradczy. Nie jest więc brany pod uwagę w quorum.

Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql