Ocenianie uczniów kończących szkołę – co z przedmiotami, których się nie uczyli

Jacek Miklasiński
Data publikacji: 12 maja 2022 r.
Poleć znajomemu
Ocenianie uczniów kończących szkołę – co z przedmiotami, których się nie uczyli
Dokument archiwalny

W ostatnim czasie pojawia się problem, jak ocenić uczniów kończących szkołę podstawową z przedmiotów, które kończyły się w młodych klasach jak plastyka czy przyroda. Dotyczy to głównie uczniów z Ukrainy przyjętych do szkół po 24 lutego br. Opinie ekspertów są takie, że uczniowie powinni uzyskać roczne oceny klasyfikacyjne z tych zajęć edukacyjnych. W tym przypadku należy więc zastosować przepisy dotyczące przechodzenia uczniów ze szkoły do szkoły.

Brak szczegółów dotyczących uzupełniania różnic programowych

Status prawny uczniów przybywających z zagranicy do polskiej szkoły (również obywateli polskich) reguluje rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. W przypadku uczniów obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24 lutego 2022 r. jest to również rozporządzenie MEiN z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.

Przepisy obu aktów prawnych nie określają jednak sposobu uzupełnienia różnic programowych, które mogą mieć istotne znaczenie przy klasyfikacji końcowej ucznia.

Uzupełnianie różnic ustalają nauczyciele

Ponieważ uczeń przyjęty do polskiej szkoły po okresie pobierania nauki w systemie oświaty innego państwa zostaje tym samym wprowadzony do polskiego systemu oświaty, do uzupełnienia ewentualnych różnic programowych można zastosować przepisy rozporządzenia MEN z 21 sierpnia 2019 r. Dotyczy ono szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu. W szczególności § 8 ust. 1 zgodnie, z którym różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.

Jeśli uczeń, który w szkole, z której przechodzi, nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której przechodzi, dyrektor szkoły zapewnia uczniowi warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego.

Gdy brakuje ocen – egzamin klasyfikacyjny

W przypadku, gdy z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić uczniowi warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, dla ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć. W ten sposób należy więc rozwiązać problem braku ocen z muzyki, plastyki oraz ewentualnie innych przedmiotów. 

Brak jest podstaw prawnych do „przepisywania ocen” z poszczególnych przedmiotów uzyskanych przez ucznia w szkole zagranicznej.

Decyzje należy podjąć z rodzicami ucznia

Nie istnieje również w polskim prawie żaden system „ekwiwalentności” obowiązkowych zajęć edukacyjnych pomiędzy systemami oświatowymi różnych krajów. Biorąc jednak pod uwagę, z jakimi problemami przychodzi się borykać uczniom przybywającym do Polski po wielu latach nauki w kraju pochodzenia, należy dołożyć starań, by konieczne uzupełnienie różnic programowych odbyło się w sposób możliwie jak najmniej obciążający takiego ucznia.

Wybór sposobu udzielania uczniowi pomocy w wyrównaniu różnic programowych należy do nauczycieli i dyrektora szkoły. Decyzje należy podjąć w porozumieniu z rodzicami ucznia.

Oceny ze wszystkich obowiązkowych zajęć

Nie ma przy tym znaczenia, jakie przedmioty obowiązkowe realizował uczeń w szkole poza Polską. Do ukończenia szkoły w Polsce wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły oraz uzyskane z tych zajęć oceny klasyfikacyjne muszą być wpisane do dokumentacji przebiegu nauczania.

Dyrektor szkoły powinien dołożyć wszelkich starań, aby wspierać ucznia i ułatwić mu wyrównanie różnić programowych. Występujące różnice programowe muszą być uzupełnione do końca etapu edukacyjnego.
Jacek Miklasiński

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql