Szkoły i przedszkola publiczne, w ramach kontroli zarządczej, powinny opracowywać cele i zadania w perspektywie roku kalendarzowego wraz z określeniem sposobu zmierzenia czy i w jakim zakresie zostały osiągnięte. Cele te można podzielić na strategiczne i operacyjne. Pobierz przykład celów i zadań dla placówki oświatowej.
Strategia zarządzania ryzykiem zawiera m.in. zidentyfikowane rodzaje ryzyka w obszarach i procesach dotyczących działalności szkoły, ocenę skutków ryzyka, prawdopodobieństwo wystąpienia danego ryzyka oraz środki zaradcze. Pobierz zarządzenie dyrektora w sprawie wprowadzenia strategii zarządzania ryzykiem.
Zapoznaj się z poniższą przykładowo wypełnioną kartą analizy ryzyka w ramach kontroli zarządczej. I pobierz wzór karty analizy!
W dniu 19 maja br. Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu organizuje Konferencję „Dyrektor liderem zarządzania – kontrola zarządcza, zarządzanie zasobami ludzkimi”, adresowaną do kadry zarządzającej w oświacie, promującą ideę doskonalenia kompetencji przywódczych.
Działania w ramach kontroli zarządczej, które podejmuje dyrektor powinny być ujęte w rocznym harmonogramie. Na każdy miesiąc powinna być przypisana określona liczba czynności kontrolnych, które należy wykonać.
W tabeli przedstawiamy podział zadań w ramach ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2015/2016.
Jednym z działań w ramach kontroli zarządczej, które dyrektor powinien przeprowadzać regularnie jest kontrola systematyczności prowadzenia obserwacji pedagogicznych. W jej ramach należy sprawdzić dzienniki zajęć przedszkola, dzienniki innych zajęć oraz teczki dziecka.
Kontrola zarządcza służy nadzorowi nad wydatkowaniem środków publicznych oraz nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą placówki. Aby była skutecznym narzędziem poprawy efektywności przedszkola należy zdefiniować i opisać cele strategiczne i operacyjne placówki.
Dyrektor monitoruje działalność przedszkola w ramach kontroli zarządczej i związanego z nią nadzoru pedagogicznego pod kątem zgodności z prawem, także w zakresie aspektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Z tego wynika konieczność sporządzania m.in. listy kontrolnej dotyczącej diagnozy obszarów wymagających poprawy.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.