Dokumentacja kontroli zarządczej powinna spełniać ogólne kryteria dla dokumentacji, tj. autentyczność, rzetelność, wiarygodność, adekwatność, istotność, spójność, przejrzystość i logiczną strukturę. Listy obowiązkowych dokumentów nie znajdziemy jednak w prawie o finansach publicznych.
Pobierz wzór karty analizy ryzyka w ramach kontroli zarządczej. A jeśli chcesz zobaczyć przykładowo wypełnioną kartę analizy, sprawdź tutaj>>
Aby w pełni poprawnie realizować cele i zadania w placówce, dyrektor szkoły powinien minimalizować i eliminować potencjalne przeszkody i zagrożenia. Bardzo ważna jest wobec tego znajomość procesu zarządzania ryzykiem. Dowiedz się czym jest ten proces, jak wygląda jego przykładowa metodologia oraz monitorowanie, a także jakie działania może podjąć dyrektor szkoły wobec zidentyfikowanego ryzyka.
Poznaj mocne i słabe strony w zakresie realizowanych zadań oraz szanse i zagrożenia. Pobierz przykładową analizę dotyczącą kontroli zarządczej!
Aby skutecznie zarządzać placówką, dyrektor szkoły musi w odpowiedni sposób określać dla niej cele i zadania. Niezwykle istotne jest przy tym, by wyznaczyć także mierniki ich realizacji, aby po ich zrealizowaniu uzyskać odpowiedź, czy działania podejmowane przez szkołę przynoszą zamierzone efekty. Dowiedz się, jak prawidłowo wyznaczać cele i zadania na dany rok i pobierz ich przykład. Skorzystaj także z praktycznej procedury tworzenia celów i zadań, która będzie pomocna w corocznym wyznaczaniu dalszych kierunków rozwoju szkoły.
Szkoły i przedszkola publiczne mają obowiązek realizowania systemu kontroli zarządczej. Jest to bardzo ważny elementy procesu zarządzania szkołą. Pomaga on dyrektorowi szkoły w sposób zdecydowany i uporządkowany kierować placówką. Choć placówki niepubliczne nie mają obowiązku wdrażania systemu kontroli zarządczej, mogą one korzystać ze wskazań wynikających z zasad kontroli zarządczej w jednostkach publicznych. Dowiedz się czym jest kontrola zarządcza, jakie są jej podstawowe mechanizmy i jej zadnia. Zapoznaj się z obowiązkami dyrektora szkoły wynikającymi z prowadzenia kontroli zarządczej w szkole.
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej składa minister kierujący działem oraz kierownik jednostki w dziale, o ile minister kierujący działem zobowiąże go do złożenia takiego oświadczenia. Zatem obowiązek składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dotyczy jedynie administracji rządowej (nie dotyczy jednostek podsektora samorządowego).
Wskazówek na temat tego, co należy opracować w ramach kontroli zarządczej, dostarczają standardy kontroli zarządczej ogłoszone przez Ministra Finansów (Komunikat Ministra Finansów Nr 23 z 16 grudnia 2009 r.). Standardy te zostały sformułowane w sposób jak najbardziej ogólny i zwięzły, gdyż w zamyśle Ministra Finansów mają być podstawą do tworzenia lub opisywania bardziej szczegółowych rozwiązań i dokumentów, które poszczególne jednostki opracują adekwatnie do własnych potrzeb.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza szereg zmian w funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych, a takimi są publiczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Ustawodawca odchodzi od utrwalonego pojęcia dotychczas stosowanej kontroli finansowej, na rzecz nowego szerszego pojęcia kontroli zarządczej. Kontrolą powinny być objęte wszystkie systemy i procesy funkcjonujące w szkole, gdyż zapewnienie realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, dotyczy wszystkich aspektów funkcjonowania szkoły, a nie tylko sfery finansowej.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.