W dniu dzisiejszym, czyli 1 września 2017 r., wchodzi w życie niezwykle istotne nowe rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Sprawdzamy, co nowego przewidziano w nadzorze.
Resort edukacji przygotował nowe wymagania wobec szkół i placówek oświatowych, które obowiązują już w roku szkolnym 2017/2018. Przedstawiamy wymagania dla przedszkoli i szkół!
Plan nadzoru dyrektora szkoły jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Pobierz przykładowy plan nadzoru pedagogicznego szkoły na rok szkolny 2017/2018.
Czynności dotyczące ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru powinny zostać przeprowadzone między przedstawieniem wyników i wniosków na zebraniu rady pedagogicznej (najpóźniej 31 sierpnia), a opracowaniem planu nadzoru pedagogicznego (najpóźniej 15 września). W praktyce oznacza to, że dyrektor powinien udokumentować wypełnianie tego obowiązku w formie uchwały rady pedagogicznej. Pobierz wzór uchwały!
Nauczyciel w ramach samokontroli dokonuje monitorowania realizacji podstawy programowej. Sposób monitorowania i jego dokumentowania należy do autonomicznych decyzji dyrektora. Pobierz arkusz zbiorczy do monitorowania realizacji podstawy programowej w II półroczu. Warto pamiętać, że żaden przepis nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.
Nauczyciel w ramach samokontroli dokonuje monitorowania realizacji podstawy programowej. Sposób monitorowania i jego dokumentowania należy do autonomicznych decyzji dyrektora. Pobierz arkusz zbiorczy do monitorowania realizacji podstawy programowej w I półroczu. Warto pamiętać, że żaden przepis nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.
Prezentowane sprawozdanie jest wypełnieniem obowiązku wynikającego z rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym oraz z ustawy o systemie oświaty. Prezentuje wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w bieżącym roku szkolnym (cz. I) oraz podaje informacje o działalności szkoły (cz. II). Zaznaczone w sprawozdaniu nawiasy z wykropkowanym miejscem (...) należy uzupełnić o szczegółowe dane.
Co roku dyrektor placówki oświatowej sporządza sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego. Termin przedstawienia wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru wyznacza corocznie, jako datę graniczną, koniec roku szkolnego, w którym nadzór był realizowany. Pobierz gotowy przykład sprawozdania z nadzoru pedagogicznego!
Termin przedstawienia wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego wyznacza corocznie – jako datę graniczną – koniec roku szkolnego, w którym nadzór był realizowany. Zazwyczaj jednak dyrektorzy prezentują go na podsumowującej radzie pedagogicznej. Jak prawidłowo i zgodnie z przepisami przygotować sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego – dowiesz się z przygotowanych specjalnie dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych materiałów szkoleniowych.
Organizację oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego określa statut szkoły. Statut powinien zawierać również zapis o tym, że szkoła takie oddziały prowadzi. Jednocześnie trzeba pamiętać, że rok szk. 2015/2016 jest ostatnim rokiem, w którym takie oddziały mogą funkcjonować w szkole podstawowej. Na następny rok szkolny żadna szkoła podstawowa nie może dokonywać rekrutacji do oddziałów przedszkolnych (organizować oddziały przedszkolne).
Półrocze to czas podsumowań i wnioskowania. To dobry moment na wypełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty w zakresie sprawozdawania z nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły (placówki) publicznej musi bowiem co najmniej dwa razy w roku przedstawić radzie pedagogicznejogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Z planem nadzoru pedagogicznego w ręku należy ocenić, co już zostało wykonane i jakie płyną z tego wnioski. Wnioski muszą przełożyć się na działania możliwie najszybciej.
W literaturze proponowane jest odróżnienie obserwacji (dotyczy obserwacji umiejętności uczniów) od hospitacji (zwłaszcza w procedurze oceny pracy nauczyciela). Żaden przepis nie reguluje liczby obserwacji ani hospitacji. Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi sprawowania nadzoru przez dyrektora.
Czym innym jest obserwacja, a czym innym hospitacja. Hospitacja jest formą nadzoru dotyczącą pozyskiwania informacji o wykonywaniu funkcji nauczyciela. Lekcje biblioteczne, a także działania wskazane w pytaniu sprzyjają obserwacjom związanymi z pracą bibliotekarza.
Jednym z elementów nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły jest ewaluacja wewnętrzna. Kojarzy się ona z czasochłonnym i biurokratycznym obowiązkiem, a wcale nie musi tak być. Poznaj sposób ewaluacji wewnętrznej, który w trzech etapach pozwoli zbadać funkcjonowanie szkoły.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.