nauka zdalna
Wraca zdalne nauczanie – skorzystaj z 11 wskazówek ekspertów
Do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać nie lada problemów. Dotyczy to zwłaszcza szkół, które w częściowym zakresie muszą funkcjonować stacjonarnie. Skorzystaj ze wskazówek ekspertów, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.
Nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone we wszystkich szkołach. O tym, gdzie zostanie wprowadzone, przeczytasz tutaj>>
Przepisy dotyczące nauczania zdalnego nie przewidują wyjątków w zakresie stanowisk nauczycielskich (nie licząc wychowawców internatu). Oznacza to, że teoretycznie na każdym stanowisku nauczycielskim będzie organizowane nauczanie zdalne. Dotyczy to m.in.:
- nauczycieli – specjalistów (pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych),
- bibliotekarzy,
- wychowawców świetlicy.
Jeżeli na którymkolwiek z tych stanowisk organizacja nauczania zdalnego okaże się niemożliwa, wówczas nie pozostanie nic innego, jak skierowanie nauczyciela w stan przestoju.
Przeczytaj także: Przestój – czy w każdym przypadku jest możliwy
Jak skierować nauczyciela do nauczania zdalnego
A może – czy konieczne jest w ogóle skierowanie do nauczania zdalnego? Otóż jak się okazuje – nie. Nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne automatycznie z mocy samego prawa. Tym prawem jest nowe rozporządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rolą dyrektora jest natomiast ustalenie we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć:
- wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów),
- realizowanych w formach pozaszkolnych.
W rozkładzie dyrektor powinien brać pod uwagę:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.
Z artykułu dowiesz się:
- jak zorganizować pracę zdalną,
- jak połączyć zajęcia stacjonarne ze zdalnymi,
- jak pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności za nieprawidłowości w toku nauczania zdalnego
- co z godzinami ponadwymiarowymi i doraźnymi zastępstwami.
Organizacja nauki zdalnej od 20 grudnia. Rozwiewamy wątpliwości
Od poniedziałku 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. ograniczone będzie funkcjonowanie szkół. W związku z tym pojawiło się wiele pytań o organizację nauki zdalnej. Dyrektorzy zastanawiają się, co z opieką w czasie przerwy świątecznej. A także czy niezbędne jest wydanie zarządzenia w tej sprawie. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać organizacja nauki zdalnej od 20 grudnia.
Przepisy nie nakładają obowiązku wydania zarządzenia w sprawie wprowadzenia zdalnego nauczania. Nie stoją jednak temu na przeszkodzie.
Nie określają również, w jaki sposób dyrektor ma wprowadzić realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor może wybrać dowolny skuteczny sposób poinformowania społeczności szkolnej o przejściu do nauczania zdalnego. Może to uczynić w formie zarządzenia lub też np. pisemnej informacji skierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Proszę zauważyć, że nie ma praktyki polegającej na wydawaniu zarządzeń np. w sprawie zakończenia czy rozpoczęcia roku szkolnego. Dyrektor będzie musiał jednak uruchomić działania i procedury, o których mowa w rozporządzeniu MEN z 20 marca 2020 r.
Gdy uczeń nie może uczyć się zdalnie w domu
1) Czy można zorganizować w szkole naukę zdalną uczennicy kl. VI. Ze względu na sytuację rodzinno-wychowawczą nie może uczyć się z domu. Korzysta z lekcji on-line przez szkolny komputer pod opieką wychowawcy świetlicy?
W przypadku uczniów szkół podstawowych, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły ma obowiązek:
- zorganizować dla tych uczniów zajęcia w szkole lub
- umożliwić realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
Równocześnie dyrektor, na wniosek rodziców uczniów uczęszczających do klas I–III szkoły podstawowej, którzy nie mogą zapewnić opieki swoim dzieciom, ma obowiązek:
- zorganizować dla nich opiekę w szkole, do której uczęszczają,
- umożliwić dzieciom objętym opieką realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
Z uwagi na ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty zastosowałbym wspomniane w pytaniu rozwiązanie wobec uczennicy kl. VI.
Gdy rodzice nie mogą zapewnić dziecku opieki