W wielu szkołach dyrektorzy mogą rozważać wprowadzenie równoważnego czasu pracy dla pracowników obsługi. Może być to podyktowane m.in. chęcią usprawnienia organizacji szkoły albo kwestiami związanymi z bezpieczeństwem pracowników (minimalizacja ryzyka zakażenia COVID-19). Sprawdź, jak wprowadzić równoważny czas pracy u pracowników obsługi i z czym on się wiąże.
Jak wiadomo, nie wszystkie placówki oświatowe pozostają w stanie zawieszenia. Przykładowo choćby przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne czy też młodzieżowe ośrodki wychowawcze funkcjonują stacjonarnie. Czy to oznacza, że pracownicy tych placówek muszą podczas pracy zakrywać usta i nos?
W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań placówki. Czy w takim razie, z zachowaniem pełnego reżimu sanitarnego, dyrektor szkoły może przeprowadzić radę klasyfikacyjną z udziałem nauczycieli w trybie stacjonarnym?
W czasie ferii zimowych w dniach 4-17 stycznia 2021 r. będzie można organizować wypoczynek w formie półkolonii dla uczniów klas I-IV szkoły podstawowej – tak zapowiedziało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Półkolonie będą mogły odbywać się w szkołach i placówkach oświatowych.
Dyrektor szkoły może wynajmować salę sportową do 27 grudnia 2020 r., pod warunkiem zachowania limitu uczestników przebywających w tym samym momencie w sali oraz zapewnienia realizacji obowiązków sanitarnych określonych w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu. Warunkiem możliwości korzystania z obiektu jest podpisanie umowy określającej zasady, terminy korzystania z sali, warunki płatności oraz prawa i obowiązki stron.
Pracownik oświaty, w tym nauczyciel, odpowiada również za szkodę wyrządzoną w szkole. Może być to szkoda w mieniu szkolnym (np. uszkodzenie urządzenia służbowego do pracy zdalnej), ale też wyrządzona osobom trzecim i w efekcie odbijająca się na szkole (m.in. doprowadzenie do wycieku danych osobowych uczniów). W takim przypadku szkoła powinna pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności odszkodowawczej.
Regulacje obowiązujące w okresie pandemii nie wyłączają możliwości uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli. Mogą jednak mieć wpływ na przebieg szeroko rozumianej ścieżki awansu. W szczególności mogą spowodować przedłużenie stażu. Więcej na ten temat w podcaście.
Choć pandemia nie wyklucza przeprowadzanie procedury w sprawie awansu zawodowego, to jednak przepisy wydane w jej okresie mogą mieć wpływ na przebieg postępowania. W szczególności chodzi tu o pracę komisji kwalifikacyjnej. Więcej o tym w podcaście.
Aby przeprowadzić postępowanie w sprawie nadania wyższego stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, dyrektor musi kierować do nauczyciela różnego rodzaju pisma. Przepisy wydane w okresie pandemii mogą wpływać na sposób realizacji tego obowiązku. W jaki sposób?
19 listopada br. Główny Inspektorat Sanitarny opublikował kolejną aktualizację wytycznych przeciwepidemicznych dla przedszkoli, w której znalazł się m.in. zapis o zniesieniu zakazu przyprowadzania dzieci do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych, innych form wychowania przedszkolnego oraz żłobków, jeśli w domu przebywa osoba objęta kwarantanną. W liście do GIS mocno sprzeciwia się temu Związek Nauczycielstwa Polskiego i pilnie apeluje o zmianę wytycznych.
Po przywróceniu możliwości prowadzenia niektórych zajęć sportowych stacjonarnie w szkole, powstają wątpliwości, jakich zajęć i szkół dotyczą nowe wytyczne. Czy możliwe jest np. prowadzenie zajęć stacjonarnych z wychowania fizycznego w klasie, która realizuje sportowy program innowacyjny. Sprawdzamy, co na to przepisy.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.