Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje działania w obszarze ochrony zdrowia psychicznego uczniów, w tym również zapobiegania depresji i samobójstwom. Zadania, realizowane przez MEN wynikają z przyjętego przez rząd Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Procedura „Niebieskich Kart” obejmuje corocznie od 100 do 150 tysięcy osób. Najczęściej są to kobiety, ale media coraz częściej nagłaśniają drastyczne przypadki przemocy wobec dzieci, w tym także tych najmłodszych. W ramach realizacji „Niebieskiej Karty” w 2010 r. ponad 41 tysięcy dzieci i młodzieży oceniono jako zagrożone przemocą w rodzinie, w tym 27,5 tysiąca. dzieci do 13. roku życia. Według policyjnych raportów to najmniej przypadków od wielu lat. Nadal jest to jednak ogromna liczba zdarzeń zagrożenia zdrowia, a nawet życie dzieci.
Obok uczniów, którzy z łatwością nawiązują i utrzymują relacje rówieśnicze, spotykamy w szkole również tych, którzy mają problemy z tymi relacjami. Przejawem nieśmiałości zarówno w relacjach z rówieśnikami jak i dorosłymi jest wstydliwość oraz brak pewności siebie i swoich działań. Dziecko z takim problemem ze względu na zniekształcony obraz własnej osoby i zaniżoną samoocenę często ucieka przed światem, który wydaje mu się obcy, niezrozumiały i groźny. W konsekwencji może powodować to zmniejszanie jego aktywności, wycofanie, a nawet izolację. Zauważenie problemu dziecka na początku roku szkolnego i odpowiednie działania pozwolą uniknąć alienacji i wykluczenia w grupie rówieśniczej. Sprawdź, jak rozpoznać problem ucznia.
Lubimy i potrafimy rozmawiać o rzeczach miłych, przyjemnych, które cieszą. Podejmowanie rozmowy, która ma na celu przekazanie treści, które ranią i są przykre w odbiorze sprawia trudność. Podnosi się wtedy poziom stresu u obu stron. Dowiedz się, jak przekazać rodzicom ucznia informacje o jego problemach.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.