Edukacja uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2023/2024 – jest projekt rozporządzenia

Michał Kowalski
Data publikacji: 27 czerwca 2023 r.
Poleć znajomemu
Edukacja uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2023/2024 – jest projekt rozporządzenia

W roku szkolnym 2023/2024 nadal będą obowiązywać specjalne rozwiązanie dotyczące edukacji uczniów z Ukrainy m.in. klasyfikacji uczniów. Rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu.

12 rozwiązań dotyczących uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2023/2024

W projekcie przewidziano następujące rozwiązania, które będą obowiązywały także w roku szkolnym 2023/2024.

odrębny termin na składanie deklaracji przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego w roku szkolnym 2023/2024 dla uczniów z Ukrainy

Termin ten będzie wyznaczony 15 marca 2024 r. Będzie on przewidziany dla uczniów, którzy rozpoczęli naukę w:

  • klasie VIII szkoły podstawowej, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w ostatnim roku nauki odpowiadającym klasie VIII szkoły podstawowej, po dniu 30 września 2023 r. i zamierzają przystąpić do egzaminu ósmoklasisty,
  • klasie programowo najwyższej liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, technikum lub szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego po dniu 30 września 2023 r. i zamierzają przystąpić do egzaminu maturalnego,
  • branżowej szkole I stopnia lub technikum po dniu 15 września 2023 r. i zamierzają przystąpić do egzaminu zawodowego.

zakres informacji zawartych w deklaracjach przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego

Modyfikacje treści deklaracji mają charakter doprecyzowujący.

termin na przekazanie przez dyrektora szkoły do dyrektora OKE wykazu uczniów, którzy złożyli deklaracje przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego w dodatkowym terminie

Chodzi tu o uczniów, którzy złożyli deklaracje do 15 marca 2024 r. (w dodatkowym terminie). W takim przypadku dyrektor będzie przekazywał wykaz uczniów do 22 marca 2024 r.

egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego dla uczniów z Ukrainy

Uczeń z Ukrainy będzie mógł przystąpić do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego, którego nie uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

zespół egzaminatorów

Do składu zespołu egzaminatorów sprawdzających prace egzaminacyjne uczniów z Ukrainy będzie można nadal powoływać osoby niebędące egzaminatorami wpisanymi do ewidencji egzaminatorów.

dodatkowe zajęcia w oddziałach przygotowawczych w kształceniu branżowym

Uczniowie oddziałów przygotowawczych zorganizowanych w branżowej szkole I stopnia i technikum będą mogli uczęszczać na zajęcia przeznaczone na osiągnięcie wybranych efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego (dostosowane pod względem zakresu treści nauczania oraz metod i form ich realizacji do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia).

rezygnacja z klasyfikacji

Uczeń z Ukrainy Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego nie będzie podlegał klasyfikacji rocznej, jeżeli rada pedagogiczna uzna, że:

  • uczeń ten nie zna języka polskiego lub
  • znajomość języka polskiego u tego ucznia jest niewystarczająca do korzystania z nauki lub
  • zakres realizowanych zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej.

Uczeń zamiast świadectwa otrzyma wówczas zaświadczenie o uczęszczaniu do oddziału przygotowawczego, a w arkuszu ocen zostanie odnotowane, że nie podlegał on klasyfikacji.

ukończenie szkoły podstawowej

Uczeń z Ukrainy ukończy szkołę podstawową, jeżeli uzyska:

  • pozytywne roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie VIII,
  • przystąpi do egzaminu ósmoklasisty.

dodatkowe zajęcia z języka polskiego

Uczeń z Ukrainy będzie mógł uczęszczać na dodatkowe zajęcia lekcyjne:

  • z języka polskiego:
  • prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów:
  • w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych (minimum 6 godzin lekcyjnych tygodniowo).

przyjęcie ucznia niepełnosprawnego

Ucznia niepełnosprawnego będzie można przyjąć do:

  • przedszkola specjalnego,
  • oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej specjalnej,
  • szkoły specjalnej,
  • specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego,
  • specjalnego ośrodka wychowawczego

wyłącznie na podstawie oświadczenia rodzica lub osoby sprawującej opiekę nad takim uczniem. Oświadczenie będzie dotyczyło złożenia do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego

Dyrektor będzie mógł zmodyfikować realizowany program wychowawczo-profilaktyczny w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.

zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem

W uzasadnionych przypadkach i za zgodą kuratora oświaty będzie można zatrudnić osobę niebędącą nauczycielem posiadającą przygotowanie uznane przez dyrektora:

  • w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
  • w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej oraz publicznej placówce zapewniającej opiekę i wychowania uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Liczebność oddziałów nie będzie już zwiększana

Zrezygnowano natomiast z dotychczasowych rozwiązań dotyczących zwiększania liczebności uczniów (dzieci) w oddziale:

  • przedszkola lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej,
  • klas I–III szkoły podstawowej,
  • przedszkola integracyjnego,
  • integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym,
  • przedszkola specjalnego,
  • specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym,
  • szkoły integracyjnej,
  • integracyjnym w szkole ogólnodostępnej,
  • szkoły specjalnej,
  • specjalnym w szkole ogólnodostępnej.

o dzieci i uczniów z Ukrainy. Analogicznie nie będą już zwiększane klasy łączone w:

  • szkole podstawowej specjalnej,
  • szkole ponadpodstawowej specjalnej,
  • szkole podstawowej specjalnej,
  • szkole ponadpodstawowej specjalnej

funkcjonującej w jednostce pomocy społecznej, a także grupy wychowawcze w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub specjalnym ośrodku wychowawczym.

Oddziały, grupy i klasy zwiększone w latach szkolnych 2021/2022 i 2022/2023 będą mogły funkcjonować bez konieczności ich zmniejszania przez cały etap edukacyjny (w przypadku przedszkoli – do końca okresu wychowania przedszkolnego).

Nie będzie już można zwiększać liczebności grup na świetlicy.

Źródło:
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql