Pytań o przekształcanie szkół i wdrażanie przepisów związanych z reformą oświaty przybywa. Im więcej zadań dla dyrektora szkoły i organów prowadzących, tym więcej wątpliwości, czy podejmowane działania są zgodne z nowymi przepisami. Rozwiewamy najczęściej zgłaszane przez Czytelników Portalu Oświatowego wątpliwości dotyczące m.in. statutów przekształcanych placówek czy konsekwencji niepodjęcia uchwał.
Rozwiązanie nauczycielskiego stosunku pracy może być spowodowane nie tylko brakiem możliwości dalszego zatrudnienia podyktowanym zmianami organizacyjnymi w placówce. Co oczywiste, zwolnienie nauczyciela z pracy może nastąpić także z przyczyn zdrowotnych. Sprawdź w jakich przypadkach dyrektor powinien, a w jakich może zwolnić nauczyciela z pracy.
Zatrudniając nauczyciela, dyrektor musi upewnić się, czy kandydat do pracy spełnia warunek niekaralności karnej oraz dyscyplinarnej. O ile w zakresie niekaralności karnej nie przewidziano żadnych zmian w przepisach prawa, o tyle od 1 marca 2017 r. wprowadzona zostanie złożona procedura weryfikacji niekaralności dyscyplinarnej. Sprawdź, jakie obowiązki będą spoczywały na dyrektorze szkoły w związku z jej wprowadzeniem.
Dostosowanie sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego stanowi ogół działań, które muszą podjąć gminy i powiaty w sferze prowadzonych przez siebie placówek. Uchwały muszą być podjęte najpóźniej do 31 marca 2017 r. Przedstawiamy 2 harmonogramy dostosowania sieci szkół!
1 stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy modyfikujące zasady wystawiania świadectw pracy. Zmiany dotyczą sprawy kluczowej – terminów wystawiania świadectw pracy. Zmodyfikowano również treść świadectwa pracy. Stosując nowe regulacje, dyrektorzy powinni pamiętać też o przepisach przejściowych.
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe nie wskazują terminu przekazania pierwszych uchwał ws. sieci szkół kuratorowi, ale analiza przepisów nie daje innej możliwości ich podjęcia niż na początku lutego. Oznacza to, że samorządy dostały niecały miesiąc na opracowanie całej reformy, która określać ma plan postępowania ze szkołami w okresie przejściowym. Podpowiadamy, jakie uchwały należy podjąć oraz kto musi je zaopiniować.
W trosce o bezpieczeństwo i higienę pracy dyrektor szkoły musi dopilnować, by każdy pracownik, wykonując pracę na stanowisku, na którym jest to konieczne, był wyposażony w odzież i obuwie robocze. Środki te powinny być zagwarantowane pracownikom nieodpłatnie. Ewentualnie, odzież i obuwie robocze mogą zakupić we własnym zakresie pracownicy, niemniej jednak w takiej sytuacji należy im wypłacić ekwiwalent.
Nauczycielom, którzy nie spełniają warunków przejścia na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela, a nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, pozostaje rozważyć przejście na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Ze świadczeniem tym często mylona jest emerytura pomostowa, która jednak przysługuje bardzo wąskiej grupie nauczycieli.
Wejście w życie ustaw reformujących system oświaty niesie za sobą wiele konsekwencji, w tym m.in. związanych z nowymi zadaniami dyrektorów szkół. Jakie są konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów dotyczące zarządzania placówką oświatową – przedstawiamy w artykule.
Zakończenie pierwszego okresu roku szkolnego to ważny etap w pracy szkoły i czas na analizę jej półrocznej pracy. Jest to odpowiedni moment, żeby podsumować, ocenić i zweryfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i organizacyjne, a także wyciągnąć wnioski i sformułować rekomendacje do dalszej pracy. Przedstawiamy najważniejsze zadania dyrektora na koniec półrocza.