Niejednokrotnie w praktyce szkolnej dyrektorzy muszą rozwiązywać problemy z obsadą stanowisk będące wynikiem długotrwałej nieobecności nauczycieli. Poza przydziałem stanowiska nauczycielowi już zatrudnionemu w szkole, dyrektor może również zatrudnić nowego nauczyciela na zastępstwo za nieobecnego. Sprawdź, jak z jakimi trudnościami możesz mieć do czynienia i jak z nimi sobie radzić.
Podpisana w grudniu nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadziła kilka istotnych zmian, w tym m.in. przywrócenie obowiązku szkolnego dla 7-latków. W związku z tym w szkołach i przedszkolach pojawia się problem, kiedy dziecko może kontynuować klasę I i II, w jaki sposób odraczać obowiązek szkolny i jakie konsekwencje niosą za sobą wprowadzone zmiany. Aby odpowiednio przygotować się do zmian, poznaj 20 najczęściej zadawanych pytań.
Odpowiednie rozpoznawanie potrzeb uczniów to zadanie nie tylko nauczycieli, lecz także dyrektora szkoły - który powinien wspierać w takim działaniu zespół pedagogiczny. W tym celu może m.in. wykorzystać zewnętrzne wspomaganie, które od początku roku 2016 prowadzą placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a także biblioteki pedagogiczne.
Od 22 lutego 2016 r. pracownik niepedagogiczny będzie mógł pracować w tej samej szkole na czas określony nie dłużej niż przez 990 dni. Nie będzie również możliwe zawarcie więcej niż 3 umów terminowych w tej samej szkole, chyba że wskazane zostaną obiektywne przyczyny leżące po stronie szkoły i uzasadniające zawarcie kolejnej takiej umowy, a dyrektor spełni dodatkowe wymogi formalne. Nadchodzące zmiany nie będą jednak dotyczyć nauczycieli szkół samorządowych. Sprawdź w praktyce, jak stosować nowe przepisy w szkole!
Decyzję o przedłużeniu danemu uczniowi etapu edukacyjnego podejmuje szkoła. W tym przypadku nie jest potrzebna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednak zanim taka decyzja zostanie podjęta, należy dokładnie przeanalizować sytuację ucznia, a także wziąć pod uwagę zmiany organizacyjne, które po takiej decyzji mogą nastąpić.
W tym roku szkolnym z początkiem września zmieniły się przepisy dotyczące nadzoru pedagogicznego. I choć samo podsumowanie nadzoru nie różni się znacząco od tych z ubiegłych lat, to jednak warto zwrócić uwagę choćby na nowe zadanie dyrektora czy wykorzystanie wyników nadzoru przez radę pedagogiczną. Sprawdź, jak prawidłowo podsumować nadzór pedagogiczny za I półrocze.
Okres podsumowania półrocznej pracy szkoły to czas wielu obowiązków dla dyrektora, w tym m.in. przeprowadzenie klasyfikacji śródrocznej uczniów. Czynności te w roku szkolnym 2015/2016 wiążą się z kilkoma zmianami w przepisach oświatowych, jak np. dotyczącymi prowadzenia dokumentacji nauczania. Poznaj najważniejsze zmiany w przepisach mogące mieć wpływ na klasyfikację śródroczną uczniów.
W ciągu roku szkolnego uczniowie często dostarczają opinie lekarza lub inne oświadczenia, które uprawniają ich do zwolnienia z danych zajęć. Powstaje wtedy jednak kilka wątpliwości, w tym m.in. jak klasyfikować takiego ucznia, kiedy można zwolnić ucznia z uczestniczenia w zajęciach i jakich wpisów dokonywać w dokumentacji szkolnej.
Gromadzone w szkole informacje o uczniu powinny być udostępniane rodzicom i służyć przede wszystkim udzielaniu dziecku konkretnej pomocy. Dane te są poufne i powinny być odpowiednio zabezpieczone. Udostępnienie ich innym osobom i instytucjom powinno jasno wynikać z przepisów prawa. Poznaj 10 zasad, którymi należy się kierować przy udostępnianiu informacji o uczniu.
Okres przedświąteczny to czas, w którym napływają wnioski o przyznanie świątecznych paczek, bonów czy talonów ze środków ZFŚS. To także dobry moment na zorganizowanie spotkania okolicznościowego dla pracowników. Dysponując środkami funduszu socjalnego trzeba jednak bardzo uważać. Błąd przy przyznawaniu świadczeń, w razie kontroli, może skutkować powstaniem zaległości podatkowych i w ZUS. Poznaj zasady dysponowania środkami ZFŚS oraz opodatkowania i oskładkowania świadczeń z funduszu socjalnego.