RPO interweniuje w sprawie Lex Czarnek 2.0

Michał Kowalski
Data publikacji: 22 listopada 2022 r.
Poleć znajomemu
RPO interweniuje w sprawie Lex Czarnek 2.0

Rzecznik Praw Obywatelskich w swym wystąpieniu zgłosił zastrzeżenia do rozwiazań przewidzianych w projekcie nowelizacji Prawa Oświatowego nazywanej Lex Czarnek 2.0. Sprawdź, które rozwiązania zakwestionował RPO.

Rozszerzenie uprawnień kuratora godzi w Konstytucję

Zarzuty dotyczą przede wszystkim rozszerzenia kompetencji kuratora oświaty. Rzecznik zarzuca w tym aspekcie, że zmiany mogą doprowadzić do:

  • ograniczenia samorządności,
  • naruszenia zasady decentralizacji władzy publicznej (art. 15 i art. 166 Konstytucji),
  • naruszenia zasady pomocniczości (preambuła Konstytucji).

Na problemy te Rzecznik zwracał uwagę jeszcze na etapie prac nad pierwotną wersją projektu.

W ocenie Rzecznika nowe kompetencje kuratora mogą wykraczać poza zakres sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

Zawieszenie dyrektora na wniosek kuratora – przepisy są nieprecyzyjne

Rzecznik skrytykował również rozwiązanie uprawniające kuratora oświaty do wnioskowania o zawieszenie dyrektora w obowiązkach służbowych. Zarzut dotyczy przede wszystkim nieprecyzyjnej przesłanki „spraw niecierpiących zwłoki związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa uczniów”.

RPO: Kompetencje rady rodziców w rzeczywistości nie będą rozszerzone

RPO odniósł się również do złożonej procedury nawiązywania współpracy z organizacjami zewnętrznymi w szkole. Wskazał przy tym, że procedura ta będzie długotrwała, co w połączeniu z niepewnością rezultatu może zniechęcać do współpracy z jakimikolwiek organizacjami w szkole. W dalszej konsekwencji może to prowadzić to zubożenia oferty edukacyjnej w jednostkach oświaty.

Jednocześnie zarzucił, że rozszerzenie kompetencji rady rodziców w tym zakresie będzie miało charakter pozorny.

Wystarczy bowiem brak pozytywnej opinii kuratora oświaty, a organizacja zajęć w danej szkole będzie wykluczona, niezależnie od opinii rady rodziców czy zgody rodziców na uczestnictwo ich dzieci w zajęciach.

Wątpliwości RPO budzą również zmiany w zakresie edukacji domowej. Stwierdzono, że takie rozwiązania jak ograniczenie czasowe składania wniosków do zezwolenie na edukację domową, czy tzw. rejonizacja doprowadzą do utrudnienia ze skorzystania z tej formy edukacji. Zamiast tego zmiany powinny iść w kierunku dopracowania zasad przyznawania dotacji oświatowych wyspecjalizowanym podmiotom.

Źródło:
  • Strona internetowa RPO (bip.brpo.gov.pl)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql