Studia z edukacji włączającej – jakie uprawnienia dają

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 13 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Studia z edukacji włączającej – jakie uprawnienia dają

Studia podyplomowe w zakresie edukacji włączającej są dosyć popularną formą doskonalenia zawodowego nauczycieli. Sprawdź, czy osoba z takimi kwalifikacjami może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego bądź prowadzić zajęcia rewalidacyjne.

Edukacja włączająca a stanowisko nauczyciela wspomagającego

Czy osoba z kwalifikacjami w zakresie edukacji włączającej może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego? Konieczne jest tu sięgnięcie do standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, Otóż standard 1.1 pkt 1 lit. f ma zastosowanie do kształcenia przygotowującego w zakresie edukacji włączającej. W związku z tym nauczyciel, który ukończy studia w takim zakresie, spełnia kryterium przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, zgodnie z § 7 ust. 1-3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. Może więc zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego.

Co z rewalidacją

Natomiast w odniesieniu do kwalifikacji osób prowadzących zajęcia rewalidacyjne z uczniami, dyrektor musi ocenić czy są to kwalifikacje wystarczające w odniesieniu do wymagań określonych w § 23 ust. 1 rozporządzenia  MEN z 1 sierpnia 2017 r. Otóż kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3rozporządzenia MEN z 1 sierpnia 2017 r., tj. osoba, która:

 
  • ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3-6, lub
  • posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny,

w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.

Innymi słowy, nauczyciel musi spełniać kryterium przygotowania w zakresie niepełnosprawności ucznia.

Powierzenie prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością osobie z przygotowaniem w zakresie edukacji włączającej wydaje się możliwe. Jednak ostateczną decyzję musi podjąć dyrektor szkoły, który odpowiada za prawidłowość działania szkoły i zgodność posiadanych kwalifikacji z rodzajem powierzonych zajęć.
Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql