Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Analizy i interpretacje

Chcesz mieć pewność, że wykonujesz swoje zadania zgodnie z przepisami, a Twoja placówka jest dobrze zarządzana? Zapoznaj się z artykułami dotyczącymi analiz najnowszych przepisów oświatowych. W zakładce „Analizy i interpretacje” znajdziesz omówienie aktualnych, najważniejszych problemów szkół i placówek oświatowych. Wskazówki, przykłady oraz szerokie omówienie tematu sprawią, że rozwiążesz każdy problem w swojej szkole czy przedszkolu.

Archiwalny Raport specjalny: CZĘŚĆ II: Klasyfikacja roczna - szczegółowe zasady klasyfikacji

W pierwszej części raportu na temat klasyfikacji rocznej pisaliśmy o ogólnych zasadach klasyfikacji uczniów. W tym artykule ekspert opisuje i zbiera w formie tabelki i wyliczeń szczegółowe zasady klasyfikacji, promowania, przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych. Lektura tych wytycznych pozwoli rozwiać niejedną wątpliwość i uniknąć nieprawidłowości.

Archiwalny Raport specjalny: CZĘŚĆ I: Klasyfikacja roczna - ogólne zasady klasyfikacji uczniów

Zbliżający się okres klasyfikacji to czas szczególnie trudny i pracowity zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Konieczność wystawienia ocen rocznych decydujących o promocji, klasyfikacji lub ich braku - to często czas dużych emocji, przede wszystkim dla uczniów, ale także dla nauczycieli. Nie jest łatwe nawet bieżące przekształcanie wiedzy na oceny, a wystawianie ocen śródrocznych i rocznych, to zadanie jeszcze trudniejsze i obciążone dużą odpowiedzialnością. Aby nie popełnić błędu skutkującego składaniem prze rodziców (lub pełnoletnich uczniów) zastrzeżeń i dodatkowym stresem - należy znać szczegółowe zasady związane z klasyfikacją i dokładnie ich przestrzegać. Szczególną uwagę należy zwrócić na te elementy klasyfikacji, które zmieniają się w bieżącym roku szkolnym poprzez rozporządzenia zmieniające.

Archiwalny Raport specjalny: Pogramy i podręczniki szkolne - wybór, tworzenie i dopuszczanie do użytku

W każdej księgarni aż roi się od kolorowych książek, podręczników, pomocy szkolnych. Pięć różnych książek do biologii, obok tego tyle samo do geografii czy historii. Zakres tematyczny jest zazwyczaj taki sam. Którą z nich więc wybrać? Decyzja jest bardzo istotna. Tak samo wybór programu nauczania może okazać się zadaniem trudnym, szczególnie dla młodych nauczycieli. Bez wątpienia to zadanie bardzo ważne i odpowiedzialne. Konsekwencje wyborów - dobrych czy złych będą ponosić uczniowie. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby wybór szkolnych programów i podręczników dokonany został w sposób jak najlepszy, najkorzystniejszy w kontekście osiągania celów przez uczniów. Wymaga to współpracy nauczycieli i dyrektora. Jak powinna przebiegać i jakie zadania ma każde z nich, w końcu jakimi kryteriami się kierować podczas wyboru, ekspert opisuje w tym artykule.

Archiwalny Odwołanie od konkursu na stanowisko dyrektora szkoły

Tym razem w dziale „Kuratorium radzi” ekspert rozważa problem odwołania od konkursu na stanowisko dyrektora szkoły: „Pełniłam obowiązki dyrektora szkoły. Po upływie kadencji odbył się konkurs na nowego dyrektora, w którym byłam jedyną kandydatką. W konkursie dostałam jednak za mało głosów. Pytanie 1: czy od konkursu można się odwołać? Do kogo, w jakim terminie, z jakiego powodu? Pytanie 2: czy mogę pełnić nadal funkcję p.o.?” Zapoznaj się z regulacjami w tym zakresie.

Archiwalny Raport specjalny: Rekrutacja uczniów do klas pierwszych - kryteria przyjmowania i procedury

Każda szkoła i przedszkole starają się, by ich placówka była znana i polecana wśród dzieci, uczniów i rodziców. Zdecydowanie lepiej, jeśli jest więcej uczniów niż miejsc. Dyrektor musi tylko wiedzieć, jakie zastosować kryteria i zasady podczas rekrutacji i wyłaniania kandydatów, którzy się do niej dostaną. Jakie zasady obowiązują podczas naboru dzieci do przedszkola na nowy rok szkolny? Czy pierwszeństwo ma 6-latek, czy dziecko samotnego rodzica? Jakie rozwiązania można zastosować wobec 6-latka w okresie „przejściowym”? Jakimi kryteriami się kierować przyjmując uczniów do podstawówki czy gimnazjum? Procedury postępowania dotyczące każdej z placówek zostały opisane w tym artykule - by łatwo i szybko dotrzeć do potrzebnych przepisów i zastosować w swoim środowisku.

Archiwalny Raport specjalny: Świadczenia związane ze śmiercią pracownika szkoły

W każdej szkole może dojść do wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika. Bez względu na to, czy zmarł pracownik administracji czy nauczyciel, szkoła musi rozliczyć się ze świadczeń, do których pracownik nabył prawo, a nie zostały wypłacone w związku z wygaśnięciem stosunku pracy. Sprawdź, kto jest uprawniony do odprawy pośmiertnej, jakie świadczenia ze stosunku pracy, komu i w jakim terminie należy wypłacić po śmierci pracownika oraz czy można żądać zwrotu wynagrodzenia za pracę wypłaconego z góry w miesiącu, w którym pracownik zmarł. Przeczytaj także o opodatkowaniu świadczeń po zmarłym pracowniku.

Archiwalny Raport specjalny: Metryka akt sprawy w szkołach i placówkach oświatowych

Od 7 marca 2012 r. obowiązują znowelizowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Wiele szkół ma jednak wątpliwości czy i w jakim zakresie placówki oświatowe są zobowiązane do prowadzenia metryki akt sprawy. M.in. odpowiedź na to pytanie znajdziesz w raporcie specjalnym Portalu Oświatowego!

Archiwalny Gdy rodzice odmawiają posłania dziecka do przedszkola.

Pytanie: Rodzic dziecka pięcioletniego nie chce zapisać dziecka do przedszkola, nie przyjmuje do wiadomości, że dzieci pięcioletnie muszą realizować obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Jeśli dziecko od września nie będzie uczęszczało do przedszkola to jak należy postąpić i kogo w takiej sytuacji powiadomić?

Archiwalny Obliczanie tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w roku szkolnym 2012/2013

Przy opracowywaniu arkusza organizacji, oprócz zasad wyliczania godzin do dyspozycji dyrektora przyda się również schemat obliczania tygodniowego wymiaru obowiązkowych godzin zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą. Od roku szkolnego 2012/2013 będą obowiązywały nowe przepisy o ramowych planach nauczania, a na ich podstawie ustala się szkolny plan nauczania i tygodniową liczbę godzin.

Archiwalny Wyliczanie godzin do dyspozycji dyrektora zgodnie z nową ramówką

Od 1 września 2012 r. w szkołach będzie obowiązywać nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania. Trzeba je uwzględnić opracowując w kwietniu arkusz organizacji na rok szkolny 2012/2013. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. wprowadziło nową definicję godzin do dyspozycji dyrektora. Ponieważ ich wyliczenie przy sporządzaniu arkusza może stanowić wiele problemów - ekspert z kuratorium opracował schemat wyliczania nowych godzin do dyspozycji dyrektora. Narządzie jest na tyle uniwersalna, ze łatwo można obliczyć liczbę godzin dyrektorskich dla każdego typu szkoły.

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty