Jednorazowy dodatek uzupełniający – analiza wydatków w kontekście nauczycieli bez kwalifikacji

Jednorazowy dodatek uzupełniający – analiza wydatków w kontekście nauczycieli bez kwalifikacji

20 stycznia mija termin na analizę wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Wyniki tej analizy służą do ustalenia wysokości należnego nauczycielom jednorazowego dodatku uzupełniającego. W obliczeniach ważnym parametrem jest średnioroczna struktura zatrudnienia. Sprawdź, czy należy w niej uwzględniać nauczycieli i inne osoby prowadzące zajęcia bez wymaganych kwalifikacji.

Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – tylko do 20 stycznia

Do 20 stycznia każdego roku organ prowadzący szkołę samorządową musi przeanalizować poniesione w poprzednim roku kalendarzowym wydatki na wynagrodzenia nauczycieli. Analiza tych wydatków musi odnosić się do:

  • wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli (art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela),
  • średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych.

Różnica w postaci jednorazowego dodatku uzupełniającego

Jeżeli wysokość średnich wynagrodzeń nie zostanie osiągnięta w składnikach wynagrodzenia wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, wówczas organ kwotę różnicy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1, a iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli ustalonych w danym roku (art. 30a ust. 2 i 3 Karty Nauczyciela). Różnicę tę wypłaca się w postaci jednorazowego dodatku uzupełniającego.

Średnioroczną strukturę zatrudnienia ustala się na podstawie średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, z uwzględnieniem uzyskania przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego w danym roku.

Nauczyciele bez kwalifikacji w średniorocznej strukturze zatrudnienia

W ramach średniorocznej struktury zatrudnienia uwzględnia się nauczycieli. Dotyczy to także nauczycieli:

  • zatrudnionych bez kwalifikacji za zgodą kuratora oświaty (art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela),
  • zatrudnionych bez przygotowania pedagogicznego (art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela).
Nauczyciele ci są uwzględniani w obliczeniach jako nauczyciele początkujący.

Pomija się osoby niebędące nauczycielami

Pomijane są natomiast osoby niebędące nauczycielami zatrudnione do prowadzenia zajęć (w trybie art. 15 Prawa oświatowego). Takie osoby nie mają statusu nauczycieli, dlatego właśnie nie uwzględnia się ich przy dokonywaniu analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli. Wynika to zresztą wprost z treści § 3 ust. 9 rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Joanna Swadźba

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql