Na swojej stronie internetowej ministerstwo edukacji podsumowało działania oświatowe, które zostały podjęte w roku szkolnym 2011/2012. Zgodnie z informacją: wdrożenie rządowego programu Cyfrowa Szkoła oraz przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o posłaniu do szkoły sześciolatka to jedne z najważniejszych decyzji Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2011/2012. Wakacje rozpoczyna właśnie 5 mln 474 tys. 600 uczniów i słuchaczy ze szkół różnego typu.
Aby szkoła była nowoczesna i bardziej atrakcyjna dla młodych ludzi, w tym roku szkolnym uruchomiony został rządowy program Cyfrowa szkoła. Opiera się on na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Zadanie to ma być realizowane przez nauczycieli, którzy potrafią świadomie i umiejętnie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji.
Rozsądne wdrożenie istotnych rozwiązań systemowych warto wesprzeć pilotażem i w przypadku Cyfrowej szkoły przewidziano takie podejście. Pilotaż, realizowany od kwietnia 2012 r. potrwa do końca sierpnia 2013 r. Weźmie w nim udział ok. 400 szkół. Całkowity koszt pilotażu programu to 61 mln zł. W samym 2012 r. na jego realizację zarezerwowano w budżecie państwa środki w wysokości 50 mln zł (w tym 44 mln zł na zakup pomocy dydaktycznych). Docelowy program ma być realizowany od 2014 r.
W tym roku szkolnym zapadła decyzja o przedłużeniu o dwa lata okresu, w którym rozstrzygnięcie o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej należy do rodziców lub opiekunów. Oznacza to, że do 2014 r. rodzice będą, jak dotychczas, decydować o posłaniu do szkoły dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007.
Dodatkowe dwa lata są potrzebne niektórym samorządom i dyrektorom do lepszego przygotowania szkół na przyjęcie młodszych uczniów, m.in. poprzez wykorzystanie dostępnych na ten cel środków z budżetu państwa oraz z europejskiego funduszu społecznego.
Niezależnie od liczby dzieci sześcioletnich w szkołach, gminy w tym roku dostaną na ich edukację 600 milionów złotych z budżetu Państwa, co pozwoli na lepsze dostosowanie warunków w szkołach zanim obniżenie wieku obowiązku szkolnego obejmie wszystkie sześciolatki.
Dzieci pięcioletnie nadal będą objęte obowiązkiem uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym.
Jako wsparcie idei obniżenia wieku obowiązku szkolnego prowadzona jest przede wszystkim ogólnopolska akcja informacyjna, która przybliża ideę obniżenia wieku szkolnego rodzicom przedszkolaków. Jej ważnym elementem był konkurs „Mam 6 lat", adresowany do rad rodziców przedszkoli i szkół podstawowych. Celem konkursu była promocja najciekawszych formy aktywności rad rodziców, którym zależy na przyjaznej adaptacji dzieci sześcioletnich w szkole. Konkurs miał również służyć wspieraniu współpracy między radami rodziców w przedszkolach i szkołach.
Dla minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas, głos rodziców jest bardzo ważny w dyskusji o edukacji. Dlatego z jej inicjatywy powstało Forum Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej (zaproszenie do udziału w Forum przyjęły 33 organizacje społeczne). Forum jest już stałym miejscem dialogu i współpracy ministerstwa z przedstawicielami rodziców. Daje ono również możliwość wymiany doświadczeń między jego uczestnikami.
Egzamin gimnazjalny, przeprowadzony w kwietniu 2012 r., był pierwszym zrealizowanym według nowej formuły, która sprawdza efekty nowego sposobu nauczania, opisanego w nowej podstawie programowej. Zakłada on przede wszystkim kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy w praktyce.
Egzamin jak dotychczas, składał się z trzech części - humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i z języka obcego nowożytnego. Jego wyniki są natomiast wyrażane, co jest nowością, dla zadań z każdego z pięciu bądź sześciu zakresów. język polski, historia i wiedza o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny na poziomie podstawowym, język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym. Wynik z egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym po raz pierwszy liczył się przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
Nowa formuła egzaminu zakłada odejście od odtwarzania encyklopedycznej wiedzy. Koncentruje się on w większym stopniu na sprawdzaniu stosowania przez uczniów w praktyce nabytej wiedzy i umiejętności. W szczególności na rozumieniu i przetwarzaniu tekstów, stosowaniu narzędzi matematycznych w życiu codziennym oraz stosowaniu wiadomości do identyfikowania problemów, ich rozwiązywania, a także wnioskowania.
Aby to osiągnąć zmianie uległ sposób konstruowania zadań. Wypowiedzi pisemne oceniane są teraz holistycznie (całościowo). W ocenianiu tym patrzy się od razu na wykonanie całego zadania. Obecnie najważniejsze jest ocenianie umiejętności ucznia i jego toku rozumowania (odchodzi się od oceniania wg. „klucza”). Zdający musi wykazać się biegłością w „operowaniu” posiadanymi wiadomościami w celu np. rozwiązania postawionego problemu.
Szczegółowe wyniki nowego egzaminu gimnazjalnego podawane są w procentach i centylach. W przypadku konkretnego ucznia wynik procentowy oznacza odsetek zdobytych przez niego punktów. Wynik centylowy określa odsetek liczby gimnazjalistów, którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy od danego ucznia.
Nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania to kolejny etap wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, której głównym celem jest poprawa efektów kształcenia poprzez nacisk na kształcenie umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Rozporządzenie wprowadziło zmiany w ramowych planach nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych, w których nowa podstawa programowa zacznie obowiązywać (w klasach pierwszych) od 1 września 2012 r.
W liceum ogólnokształcącym uczeń będzie miał obowiązek wyboru od 2 do 4 przedmiotów, spośród proponowanych przez szkołę przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym z tych przedmiotów musi być: historia, biologia, geografia, fizyka lub chemia.
Uczeń, który nie będzie uczył się historii w zakresie rozszerzonym, będzie obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
Uczeń, który nie wybierze w zakresie rozszerzonym biologii, chemii, fizyki lub geografii, będzie obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda, obejmujący wiedzę z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych.
Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem, zajęcia zostały podzielone na obowiązkowe i nieobowiązkowe. Do drugiej grupy zajęć należą: religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny, zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego. Zarówno jedne, jak i drugie zajęcia w szkole publicznej realizowane są nieodpłatnie. Lekcje religii są i będą organizowane i finansowane na tych samych zasadach, jak dotychczas.
Wydawcy nie będą mogli wprowadzać w podręcznikach zmian częściej niż co trzy lata - to efekt znowelizowanego rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Rozporządzenie wprowadza ponadto zmiany w zakresie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej poprzez uszczegółowienie wymagań, jakie powinny spełniać podręczniki w formie elektronicznej.
Źródło informacji: