Przepisy Karty Nauczyciela nie regulują odrębnie zasad uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli nieposiadających obywatelstwa polskiego. Oznacza to, że awans zawodowy nauczyciela obcokrajowca przebiega w taki sam sposób, jak w przypadku nauczycieli i Polaków. Sprawdź, czy zatrudniając nauczyciel, np. z Ukrainy, może odbywać przygotowanie do zawodu, a tym samym – czy trzeba przydzielić mu mentora.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do osób niebędących obywatelami polskim zatrudnionych na stanowisku nauczyciela mają zastosowanie przepisy rozdziału 3a Karty Nauczyciela. Przepis te regulują awans zawodowy. Oznacza to, że nauczyciel z Ukrainy odbywa awans zawodowy na tych samych zasadach, co nauczyciel polski. Zastosowanie ma ten sam zakres przepisów oświatowych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2022 r. nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego, który zostanie zatrudniony w przedszkolu, szkole czy placówce odbywa przygotowanie do zawodu nauczyciela. Warunkiem jest to, aby został zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami.
Wskazany powyżej przepis prawa określa zatem łącznie dwa warunki odbywania przygotowania do zawodu przez nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego:
Jednym z obowiązków dyrektora jest przedzielenie nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu mentora. Mentorem, zgodnie z art. 9ca ust. 11 ustawy Karta Nauczyciela ma być nauczyciel mianowany lub dyplomowany. Trzeba jednak pamiętać, że mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Wyjątkiem są przedszkola, szkoły i placówki niepubliczne i niesamorządowe oraz szkół artystycznych, w których mentorem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń