Obowiązkiem dyrektora szkoły jest przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej, dzięki której możliwe jest ulepszanie jakość pracy w szkole. Wyniki z tego badania najczęściej prezentowane są za pomocą raportu. Jest on podstawą do dalszych prac związanych z doskonaleniem działalności placówki, głównie dzięki wdrażaniu uzyskanych w procesie ewaluacji wyników w życie szkoły. Sprawdź, jak w 7 krokach prawidłowo przeprowadzić ewaluację w szkole.
Szkoły zapewniają odpowiednie warunki do realizacji procesów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - to jeden z głównych wniosków płynących z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzanych w latach 2013-2014. Niepokojące wyniki ewaluacji dotyczą atmosfery w klasach, niskiego wykorzystywania przez szkoły nowych technologii oraz brak umiejętności indywidualizacji procesu edukacyjnego w odniesieniu do każdego ucznia.
Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015. W zakresie kontroli pod lupę będzie brana m.in. realizacja obowiązku prowadzenia zajęć WF oraz organizacja zajęć rewalidacyjnych. W zakresie ewaluacji - we wszystkich placówkach będzie brane pod uwagę ukierunkowanie działań z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia. W roku szkolnym 2014/2015 monitorowany będzie proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.
Na rok szkolny 2013/2014 minister edukacji wskazał jako priorytet działań szkoły obszar zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. W zakresie ewaluacji zewnętrznej przewidział między innymi zbadanie obszaru dotyczącego przestrzegania norm społecznych. Pobierz wzór tabeli zawierającej obszary niezbędne do zbadania w ramach ewaluacji wewnętrznej szkoły w roku 2013/2014.
Jednym z elementów nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły jest ewaluacja wewnętrzna. Kojarzy się ona z czasochłonnym i biurokratycznym obowiązkiem, a wcale nie musi tak być. Poznaj sposób ewaluacji wewnętrznej, który w trzech etapach pozwoli zbadać funkcjonowanie szkoły.
Na rok szkolny 2013/2014 minister edukacji wskazał jako priorytet działań szkoły obszar zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. W zakresie ewaluacji zewnętrznej przewidział między innymi zbadanie obszaru dotyczącego przestrzegania norm społecznych. Są to ważne zagadnienia dlatego zaleca się sprawdzenie poprzez ewaluację wewnętrzną, w jaki sposób funkcjonują one w szkole. Polecamy zbadanie tych obszarów metodą „Profil szkoły”.
Od roku szkolnego 2013/2014 obowiązują nowe przepisy o nadzorze pedagogicznym. W założeniach, ma być on bardziej elastyczny. W praktyce, nowy nadzór pedagogiczny jest wyzwaniem dla placówek oświatowych, nowe wymagania wobec szkół znacznie bowiem wrosły. Poznaj nowe zasady przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej i ewaluacji zewnętrznej.
14 czerwca 2013 r. wchodzi w życie zmiana rozporządzenia MEN z 7 października 2009 r. o nadzorze pedagogicznym. Wprowadza ona nowe zasady przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej w szkołach.
Od roku szkolnego 2013/2014 nadzór pedagogiczny w szkołach stanie się bardziej elastyczny - ewaluacja wewnętrzna będzie obejmować tylko istotne zagadnienia, zaś ewaluacja problemowa nie będzie już podzielona na obszary. Sprawdź, jak będzie wyglądał nadzór pedagogiczny od 1 września 2013 r.
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nie wskazuje jak często w danej szkole powinna być przeprowadzana ewaluacja. Dyrektor dostaje jednak z 30-dniowym uprzedzeniem informację, o tym że jego placówkę odwiedzą wizytatorzy. Dlatego warto wiedzieć, jakie obszary będą poddane ocenie podczas ewaluacji oraz jak się do niej przygotować, aby placówka wypadła pozytywnie w raporcie wizytatorów.
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych nie przekłada się na poprawę jakości nauczania. Jest nie tylko mało efektywny, ale bywa także niezgodny z obowiązującymi przepisami.
W literaturze proponowane jest odróżnienie obserwacji (dotyczy obserwacji umiejętności uczniów) od hospitacji (zwłaszcza w procedurze oceny pracy nauczyciela). Żaden przepis nie reguluje liczby obserwacji ani hospitacji. Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi sprawowania nadzoru przez dyrektora.
Minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas określiła kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.