nauczycielskie świadczenie kompensacyjne

f7232b0136e19074faeaa2ab67a81cedbac0ce2a-medium

Emerytury pracowników oświaty od A do Z

Odejść na emeryturę czy pracować dalej? Pozostać w zatrudnieniu do momentu osiągnięcia wieku emerytalnego, a może już teraz skorzystać ze świadczenia kompensacyjnego? Takie pytania mogą zadawać sobie pracownicy oświaty w ostatnich miesiącach każdego roku szkolnego.

Podstawową emeryturą przysługującą nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym jest emerytura powszechna. Aby skorzystać z tej emerytury, wystarczy osiągnąć wiek:

  • 65 lat – mężczyźni
  • 60 lat – kobiety.

Podstawę obliczenia tej emerytury stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem:

  • waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury,
  • zwaloryzowanego kapitału początkowego,
  • kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie.

Kwotę tę należy podzielić przez parametr średniego dalszego trwania życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę danego nauczyciela (ogłaszany w formie komunikatu Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" corocznie w terminie do 31 marca).

Komunikat Prezesa GUS jest dostępny tutaj>>

Przeczytaj także: Rekompensata za pracę w szczególnym charakterze – dla kogo i na jakich warunkach

Nauczyciele nie mogą liczyć na emeryturę bez względu na wiek

Nadal obowiązuje art. 88 Karty Nauczyciela, który przewiduje możliwość skorzystania z wcześniejszej emerytury przyznawanej bez względu na wiek. Jednak przepis ten w praktyce stał się martwy. Dlaczego? Otóż aby skorzystać z tej emerytury, należy spełnić następuje warunki

  • posiadanie co najmniej 30-letniego ogólnego stażu emerytalnego – osiągniętego w ciągu 10 lat od dnia wejścia w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych tj. do 31 grudnia 2008 r. (w przypadku nauczycieli w szkolnictwie specjalnym wystarczy 25 lat),
  • posiadanie co najmniej 20-letniego stażu pracy na stanowisku nauczyciela – osiągniętego do 31 grudnia 2008 r.,
  • rozwiązanie stosunku pracy,
  • brak członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym albo złożenie wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa.

Poza tym nauczycielom urodzonym po 31 grudnia 1968 r. emerytura ta już nie przysługuje. Tak ukształtowane wymogi oznaczają, że w szkołach brak jest już osób z uprawnieniami do tej emerytury. Wycofano się też z pomysłów jej przywrócenia.

Więcej na temat nieaktualnej już propozycji przywrócenia wcześniejszych emerytur przeczytasz tutaj>>

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakie warunki należy spełnić, aby przejść na emeryturę powszechną,
  • kiedy można skorzystać ze świadczenia kompensacyjnego,
  • czy nauczycielom nadal przysługuje emerytura bez względu na wiek,
  • kiedy można ubiegać się o emeryturę pomostową.
Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy

Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy – 3 rozwiązania dotyczące nauczycieli (aktualizacja)

Został już opublikowany projekt specustawy dla Ukraińców. Przewiduje on m.in. możliwość zatrudnienia w szkole nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne oraz przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom ponad ustawowy limit. Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zawiera także odstąpienie od wymogu potwierdzenia znajomości języka polskiego w przypadku zatrudnienia obcokrajowca na stanowisku pomocy nauczyciela. Poznaj szczegóły projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, które dotyczą działalności szkoły.

Specustawa dla Ukraińców ma ułatwić obywatelom Ukrainy zalegalizowanie pobytu oraz podjęcia pracy w Polsce, a także zapewnić ich dzieciom dostęp do szkół i przedszkoli. Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy określa m.in.:

  1. szczególne zasady powierzenia pracy obywatelom Ukrainy, przebywającym legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2.  pomoc udzielaną przez wojewodów obywatelom Ukrainy;
  3. utworzenie nowej rezerwy celowej na finansowanie wydatków w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy;
  4.  niektóre uprawnienia obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny;
  5. szczególne zasady przedłużania okresów legalnego pobytu obywateli Ukrainy oraz wydanych im przez organy polskie dokumentów dotyczących uprawnień w zakresie wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. niektóre uprawnienia obywateli polskich i obywateli Ukrainy będących studentami, nauczycielami akademickimi lub pracownikami naukowymi wjeżdżającymi z terytorium Ukrainy;
  7. szczególne regulacje dotyczące kształcenia, wychowania i opieki dzieci i uczniów będących Obywatelami Ukrainy, w tym wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych w tym zakresie;
  8. szczególne zasady organizacji i funkcjonowania uczelni w związku z zapewnianiem miejsc na studiach dla obywateli Ukrainy.

Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje m.in. możliwość przydzielania większej liczby godzin ponadwymiarowych nauczycielom, podjęcia zatrudnienia przez nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne, a także umożliwia zatrudnienie na stanowisku pomocy nauczyciela osoby bez certyfikatu znajomości języka polskiego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jaki będzie limit godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli w szkołach, w których utworzono oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy;
  •  kiedy zatrudnienie w szkole pracownika z Ukrainy nie będzie wymagało potwierdzenia znajomości języka polskiego;
  • na jakich zasadach nauczyciele na świadczeniach kompensacyjnych będą mogli podjąć pracę w szkole, nie tracąc przy tym prawa do tego świadczenia.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql