przygotowanie do zawodu nauczyciela

Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela – kompendium

Przygotowanie do zawodu nauczyciela – kompendium wiedzy

Od 1 września 2022 r. nauczyciele rozpoczynający pracę w szkole nie rozpoczynają stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Jeżeli spełniają określone w przepisach warunki – odbywają przygotowanie do zawodu nauczyciela. O jakich warunkach mowa? Czy przygotowanie do zawodu nauczyciela odbywa osoba zatrudniona na zastępstwo? Jak powinien postąpić dyrektor szkoły, jeżeli nauczyciel informuje, że nie chce rozpoczynać ścieżki awansu zawodowego? Poznaj odpowiedzi ekspertów na te oraz wiele innych pytań.

Przygotowanie do zawodu odbywa nauczyciel:

  • nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący)
  • zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć
  • zatrudniony zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami.

Wymiar przygotowania do zawodu wynosi co do zasady 3 lata i 9 miesięcy. Może on jednak może on zostać skrócony do 2 lat i 9 miesięcy w przypadku nauczycieli, którzy:

  • posiadają stopień naukowy oraz nauczyciela lub
  • przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole w Rzeczypospolitej Polskiej prowadzili zajęcia w szkole za granicą.

W takim przypadku nauczyciel musi złożyć do dyrektora szkoły oświadczenie o wymiarze, w jakim zamierza odbyć przygotowanie do zawodu nauczyciela, nie później niż do zakończenia roku szkolnego w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela (art. 9ca ust. 2 i ust. 3 Karty Nauczyciela).

Skrócenie okresu przygotowania do zawodu do 2 lat i 9 miesięcy jest możliwe również w przypadku nauczycieli, którzy:

          • przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole byli nauczycielami akademickimi i legitymowali się co najmniej 3-letnim okresem pracy w uczelni lub
          • w dniu nawiązania po raz pierwszy stosunku pracy w szkole posiadali co najmniej 5-letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy.

W celu ubiegania się o takie skrócenie, nauczyciel składa do dyrektora szkoły wniosek o wyrażenie zgody na odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w wymiarze2 lat i 9 miesięcy, nie później niż do zakończenia roku szkolnego w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela. W tym przypadku zgodę odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w skróconym wymiarze musi wyrazić dyrektor szkoły.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Którzy nauczyciele odbywają przygotowanie do zawodu nauczyciela?
  • Czy nauczyciel może zrezygnować z przygotowania do zawodu?
  • Czy każdy początkujący nauczyciel musi mieć przydzielonego mentora?
  • W której szkole nauczyciel odbywa przygotowanie do zawodu, jeżeli został zatrudniony w kilku placówkach?
  • Na jakich zasadach przygotowanie do zawodu odbywa nauczyciel zatrudniony na zastępstwo?
  • Czy nauczyciel nieposiadający kwalifikacji zatrudniony za zgodą kuratora odbywa przygotowanie do zawodu?
  • Czy można odbywać przygotowanie do zawodu bez przygotowania pedagogicznego?
Karta Nauczyciela 2022 – mentor a awans zawodowy nauczycieli

Mentor w nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli – analiza zmian w Karcie Nauczyciela 2022

W nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli opiekun stażu ma zostać zastąpiony mentorem dla początkującego nauczyciela. Podstawowym zadaniem mentora będzie wspieranie początkującego nauczyciela procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Kto zostanie mentorem? Jaką rolę w awansie będzie odgrywał? 

Nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Co do zasady mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Wyjątkiem są przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2 Karty Nauczyciela. Chodzi o:

      • szkoły polskie, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy Prawo oświatowe, czyli szkoły i zespoły szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej,
      • publiczne przedszkola, szkoły i placówki prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
      • przedszkola niepubliczne, niepubliczne placówki oraz szkoły niepubliczne i niepubliczne szkoły artystyczne o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych,
      • publiczne inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
      • niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego.

W wymienionych powyżej przedszkolach, szkołach i placówkach może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Nauczyciel ten musi jednak posiadać stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.

Czy od 1 września 2022 r. mentorem, który będzie wspierał nauczyciela w trakcie awansu na stopień nauczyciela mianowanego może być dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego (przedszkole niepubliczne)?

Nie. Projekt planowanych zmian zakłada, że mentorem w przedszkolu niepublicznym będzie mógł być nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze.  Zatem dyrektor przedszkola nie posiadający stopnia awansu zawodowego nie będzie mógł być mentorem.

Widzimy zatem ważną różnicę w porównaniu do dotychczasowej możliwości pełnienia funkcji opiekuna stażu. Funkcję opiekuna stażu np. w przedszkolach i szkołach niepublicznych może bowiem pełnić nauczyciel na stanowisku kierowniczym, który posiada co najmniej stopień nauczyciela kontraktowego.

Z artykułu dowiesz się:

  • Komu dyrektor powierzy funkcję mentora w szkole publicznej i niepublicznej?
  • W których przypadkach mentorem będzie mógł zostać dyrektor szkoły?
  • Jakie będą różnice w zadaniach mentora i opiekuna stażu?
  • Co z opiekunami stażu przydzielonymi nauczycielom realizującym staże na starych zasadach?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql