Rady gmin miały dotychczas obowiązek – na mocy Przepisów wprowadzających ustawę – Prawo oświatowe - dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. Uchwały w tym zakresie miały dotyczyć wyłącznie okresu do 31 sierpnia 2019 r. Niemniej jednak dość często zdarzało się, że w tych samych uchwałach regulowano sieć szkół na okres od 1 września 2019 r. Sprawdź, jakie działania należy podjąć w związku z tym uchybieniem.
Do ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę i określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych na okres od 1 września 2019 r. stosuje się przepisy art. 39 ustawy – Prawo oświatowe (art. 81 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw). Sprawdzamy, kto opiniuje uchwały w sprawie planu.
W liście do samorządów MEN przypomina o konieczności ustalenia nowych planów sieci szkół od 1 września 2019 r. Publikuje tez przykładowe uchwały sieciowe dla rady gminy i powiatu.
Dyrektor przedszkola nie ma podstaw do zawierania umów cywilnoprawnych z rodzicami, określających wysokość i zasady wnoszenia opłat. Ustalenie ich wysokości następuje w drodze uchwały rady gminy. Natomiast wysokość opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
W związku z tym, że 1 stycznia 2018 r. utracił moc dotychczasowy przepis upoważniający radę gminy do określenia wysokości tych opłat, konieczne jest podjęcia uchwał na nowej podstawie prawnej. Uchwały podjęte przed 1 stycznia 2018 r. na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty zachowują jednak moc obowiązującą do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (art. 106 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).
Rada gminy zobowiązana jest podjąć uchwały w sprawie opłat za wychowanie przedszkolne na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotychczasowe uchwały będą obowiązywały jednak do wejścia w życie uchwał podjętych na nowej podstawie prawnej, a ustawodawca nie przesądził, w jakim okresie należy podjąć uchwały w tym przedmiocie.
Z początkiem roku straciły moc przepisy ustawy o systemie oświaty dotyczące przyznawania dotacji. Dlatego samorządy powinny przyjąć nowe uchwały określające tryb udzielania i rozliczania dotacji oświatowych – przypomina Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie.
Pytań o przekształcanie szkół i wdrażanie przepisów związanych z reformą oświaty przybywa. Im więcej zadań dla dyrektora szkoły i organów prowadzących, tym więcej wątpliwości, czy podejmowane działania są zgodne z nowymi przepisami. Rozwiewamy najczęściej zgłaszane przez Czytelników Portalu Oświatowego wątpliwości dotyczące m.in. statutów przekształcanych placówek czy konsekwencji niepodjęcia uchwał.
Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe przewiduje kilka sposób postępowania w przypadku, gdy uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego zostanie negatywnie zaopiniowana przez kuratorium oświaty. Wiele też zależy od woli samorządu i od lokalnych uwarunkowań.
Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone