Każda szkoła i placówka powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły.W e-booku znajdziesz m.in. wskazówki dla dyrektora dotyczące jego obowiązków i odpowiedzialności. Dodatkowo załączamy pytania i odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy.
Na zlecenie MEN w listopadzie i grudniu Kuratorzy Oświaty organizują konferencje dotyczące upowszechniania rozwiązań prawnych oraz dobrych praktyk w zakresie organizacji kształcenia i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konferencje adresowane są do dyrektorów szkół i przedszkoli, a także nauczycieli.
Minister Edukacji Narodowej powołała zespół do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakończenie prac zespołu przewidziano na 2019 r., a rozwiązania systemowe zapisane będą w nowej ustawie o wsparciu dziecka i ucznia.
W kwietniu omawialiśmy zmiany, jakie przewidziano w projekcie nowego rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. W ostatecznym brzmieniu rozporządzenie, które wchodzi w życie 1 września 2017 r., będzie nieco różniło się od projektu. Opublikowano też projekt nowelizacji rozporządzenia obowiązującego dla szkół starego typu.
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami będzie od 1 września nieco zmienione – MEN przedstawiło 3 projekty rozporządzeń w tym zakresie. Zmieni się m.in. możliwość zindywidualizowania ścieżki kształcenia dla uczniów chorych oraz indywidualnego nauczania uczniów chorych, którzy nie mogą chodzić do szkoły.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w specjalnym komunikacie podjęło się wyjaśnienia zmian w systemie oświaty dotyczących dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Co do zasady zmiany te postępują tak jak w przypadku szkół ogólnodostępnych.
Zapewnienie odpowiedniej kadry do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami oraz środki finansowe na ich realizację to jedne z ważniejszych zadań dyrektora placówki oświatowej. Nie zawsze jednak wiadomo, jaki specjalista pomoże dziecku z określonym zaburzeniem. Podpowiadamy więc, jak prawidłowo zatrudniać do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Przepisy prawa zobowiązują placówki oświatowe do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami warunków edukacji wyrównujących ich szanse oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły. Podpowiadamy, jak wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jakie są zadania dyrektora w tym zakresie.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.