bezpieczeństwo w szkole

Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole

Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole – procedury i zasady bezpieczeństwa

Jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej? Przede wszystkim należy zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole.

W przypadku dziecka przewlekle chorego uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej należy wziąć pod uwagę regulacje z ustawy Prawo oświatowe. Dodatkowo należy respektować akty wykonawcze do tej ustawy oraz przepisy z zakresu opieki zdrowotnej. Wynika z nich, że dziecku z chorobą przewlekłą szkoła powinna:

  • zapewnić opiekę i wychowanie odpowiednie do jego wieku i osiągniętego rozwoju (art. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe),
  • dostosować treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia (art. 1 pkt 5 ww. ustawy),
  • umożliwić korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej (art. 1 pkt 5 ww. ustawy oraz § 2 ust. 2 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach),
  • zapewnić możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i opieki dostosowanej do stanu zdrowia ucznia realizowanej przez pielęgniarkę w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole (art. 103 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy oraz art. 3, 6, 20 i 21 ustawy z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami).

W szkole, do której uczęszcza dziecko przewlekle chore, powinna być opracowana procedura sprawowania nad nim opieki oraz postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia. Z taką procedurą trzeba zapoznać wszystkich pracowników szkoły. Warto bowiem pamiętać, że podstawę prawną jej wydania stanowi § 2 rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co mówią przepisy o wskazaniach w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą
  • Jak dostosować warunki nauki
  • Jakie są najważniejsze formy wsparcia ucznia z chorobą przewlekłą
  • Czy ucznia należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  • Co powinien wiedzieć nauczyciel pracujący z uczniem
  • Co zrobić, gdy pielęgniarka jest nieobecna w szkole
  • Jaka jest rola dyrektora w pracy z uczniem przewlekle chorym

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql