Przyjmując ucznia-cudzoziemca do szkoły, pomimo bariery komunikacyjnej, trzeba jak najszybciej rozpoznać jego wiedzę i umiejętności. Ważne jest przede wszystkim określenie różnic programowych i poziomu wiedzy. Pozwala to na szybką organizację wsparcia. Podpowiadamy, jakiego wsparcia udzielić uczniowi z zagranicy i jak go oceniać na początku edukacji w polskiej szkole.
Już na etapie kwalifikowania ucznia do odpowiedniej klasy pojawiają się często problemy. Przyjęcie ucznia do szkoły podstawowej ogólnodostępnej następuje na podstawie dokumentów. Przez dokumenty należy rozumieć:
(§ 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).
Uczeń-cudzoziemiec może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy oraz przyjmowany odpowiednio do publicznej szkoły także z uwzględnieniem wieku lub opinii rodzica ucznia (albo pełnoletniego ucznia) wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej (§ 11 ww. rozporządzenia).
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Kontynuujemy – pod zmienioną nazwą – cykl nagrań na żywo. Do tej pory dotyczyły one ustawy Lex Czarnek. Teraz czas na omawianie innych ważnych wydarzeń w oświacie. Dziś nie sposób nie nawiązać do agresji Rosji na Ukrainę.
Minister Edukacji i Nauki przekazał informacje na temat zasad przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół. Ma to oczywiście związek z agresją Rosji na Ukrainę i napływ uchodźców.
Coraz częściej wśród uczniów są dzieci i młodzież, którzy pobierali naukę w zagranicznych szkołach, a także niebędący obywatelami polskimi. Poznaj zasady przyjmowania cudzoziemców do szkół oraz kryteria, na podstawie których dyrektor kwalifikuje ucznia do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr.
Tak, lecz nie zawsze i nie na każdym stanowisku! Poznaj zasady i warunki zatrudniania cudzoziemców w szkole!
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.