kwalifikacje nauczycieli

Przygotowanie pedagogiczne – jaka informacja w suplemencie

Informacja o przygotowaniu pedagogicznym w suplemencie do dyplomu

Jednym z podstawowych wymagań stawianych przed kandydatami na nauczycieli jest posiadanie przygotowania pedagogicznego. Przepisy precyzyjnie wskazują, czym jest przygotowanie pedagogiczne oraz jakie dokumenty potwierdzają jego posiadanie. W artykule wyjaśniamy, w jakie informacje powinny znaleźć się w suplemencie oraz jak analizować jego treść, aby ustalić, czy kandydat w trakcie studiów zdobył przygotowanie pedagogiczne.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest przygotowanie pedagogiczne?
  • Które informacje w suplemencie do dyplomu świadczą o posiadaniu przygotowania pedagogicznego?
  • Jakie zapisy nie stanowią potwierdzenia przygotowania pedagogicznego?
  • Jak analizować treść suplementu do dyplomu, aby ustalić, czy kandydat ma przygotowanie pedagogiczne?

Definicji przygotowania pedagogicznego należy poszukiwać w § 2 pkt 2 rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przez przygotowanie pedagogiczne rozumie się nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. W przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy:

  • dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię,
  • dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.

Innym dokumentem wydanym przez uczelnię może być suplement lub zaświadczenie.

Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy

Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy – 3 rozwiązania dotyczące nauczycieli (aktualizacja)

Został już opublikowany projekt specustawy dla Ukraińców. Przewiduje on m.in. możliwość zatrudnienia w szkole nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne oraz przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom ponad ustawowy limit. Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zawiera także odstąpienie od wymogu potwierdzenia znajomości języka polskiego w przypadku zatrudnienia obcokrajowca na stanowisku pomocy nauczyciela. Poznaj szczegóły projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, które dotyczą działalności szkoły.

Specustawa dla Ukraińców ma ułatwić obywatelom Ukrainy zalegalizowanie pobytu oraz podjęcia pracy w Polsce, a także zapewnić ich dzieciom dostęp do szkół i przedszkoli. Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy określa m.in.:

  1. szczególne zasady powierzenia pracy obywatelom Ukrainy, przebywającym legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2.  pomoc udzielaną przez wojewodów obywatelom Ukrainy;
  3. utworzenie nowej rezerwy celowej na finansowanie wydatków w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy;
  4.  niektóre uprawnienia obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny;
  5. szczególne zasady przedłużania okresów legalnego pobytu obywateli Ukrainy oraz wydanych im przez organy polskie dokumentów dotyczących uprawnień w zakresie wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. niektóre uprawnienia obywateli polskich i obywateli Ukrainy będących studentami, nauczycielami akademickimi lub pracownikami naukowymi wjeżdżającymi z terytorium Ukrainy;
  7. szczególne regulacje dotyczące kształcenia, wychowania i opieki dzieci i uczniów będących Obywatelami Ukrainy, w tym wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych w tym zakresie;
  8. szczególne zasady organizacji i funkcjonowania uczelni w związku z zapewnianiem miejsc na studiach dla obywateli Ukrainy.

Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje m.in. możliwość przydzielania większej liczby godzin ponadwymiarowych nauczycielom, podjęcia zatrudnienia przez nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne, a także umożliwia zatrudnienie na stanowisku pomocy nauczyciela osoby bez certyfikatu znajomości języka polskiego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jaki będzie limit godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli w szkołach, w których utworzono oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy;
  •  kiedy zatrudnienie w szkole pracownika z Ukrainy nie będzie wymagało potwierdzenia znajomości języka polskiego;
  • na jakich zasadach nauczyciele na świadczeniach kompensacyjnych będą mogli podjąć pracę w szkole, nie tracąc przy tym prawa do tego świadczenia.
Dodatkowe zajęcia specjalistyczne – jakie kwalifikacje będą wymagane

Wszystko o kwalifikacjach do prowadzenia dodatkowych zajęć specjalistycznych

Od 1 marca 2022 r. w szkołach ruszy organizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych w szkołach publicznych i niepublicznych. Będą to zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające emocjonalno-społeczne i inne terapeutyczne. To ostatni moment, aby sprawdzić, jakie kwalifikacje wymagane są do prowadzenia takich zajęć. Dowiedz się, jakie osoby mogą je prowadzić.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne poprowadzi terapeuta pedagogiczny

Jednymi z dodatkowych zajęć specjalistycznych mogą być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Okazuje się, że prowadzenie tych zajęć leży w zakresie zadań terapeuty pedagogicznego.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne może prowadzić tylko i wyłącznie osoba zajmująca stanowisko terapeuty pedagogicznego. Aby zajmować stanowisko terapeuty pedagogicznego, nauczyciel musi ukończyć:

      • studia w zakresie terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie (rodzaju) szkoły, lub
      • inne studia na odpowiednim poziomie, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej,

a także posiadać przygotowanie pedagogiczne. Wymagane jest więc bezwzględnie wykształcenie w zakresie terapii pedagogicznej.

Przykład: Przydzielenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nauczycielowi, który ma kwalifikacje wyłącznie w zakresie prowadzenia zajęć przedmiotowych, nie jest możliwe. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie są bowiem tym samym, co zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Organizuje się je bowiem dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym także ze specyficznymi trudnościami w nauce.

Zajęcia logopedyczne tylko dla logopedy

Analogicznie przedstawia się przypadek kolejnych zajęć specjalistycznych, a mianowicie logopedycznych. Takie zajęcia może prowadzić jedynie nauczyciel na stanowisku logopedy. Tym samym wymagane są następujące kwalifikacje:

        • studia w zakresie logopedii na odpowiednim poziomie, lub
        • inne studia na odpowiednim poziomie, oraz studia pierwszego stopnia lub podyplomowe, w zakresie logopedii,

a także przygotowanie pedagogiczne. Zauważmy, że w tym przypadku nie wystarczy kurs kwalifikacyjny z logopedii.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql