Jak wskazała w raporcie Najwyższa Izba Kontroli, szkoły nie są odpowiednio przygotowane na zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne. W wielu kontrolowanych w latach 2019-2020 szkołach procedury nie były przygotowane prawidłowo, a personel nie był przeszkolony. Sprawdzamy, jakie wytyczne dla dyrektorów – po kontroli – przedstawiła Izba.
Jak wskazuje Najwyższa Izba Kontroli, nauczanie matematyki w szkołach odbiega od oczekiwanego poziomu, o czym mają świadczyć osiągane przez uczniów niskie wyniki. W latach 2015 - 2017 średnio co szósty UCZEŃ nie zdał matury z tego przedmiotu. Co więcej, aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą. Poznaj wyniki kontroli NIK.
Szkoły posiadają niezbędne wyposażenie do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, a także pracownie komputerowe i dostęp do internetu, choć w większości szkół o niskiej przepustowości – tak wynika z kontroli NIK. Jednak największym problemem jest niewielkie zainteresowanie przygotowanymi w ramach programu „Cyfrowa szkoła” e-podręcznikami i materiałami znajdującymi się na portalu „Scholaris”.
Wpływ likwidacji szkół na organizację gminnej sieci szkół i warunki kształcenia uczniów, przeciwdziałanie zjawiskom patologii w szkołach oraz efekty kształcenia w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych - te obszary działalności placówek oświatowych zamierza zbadać Najwyższa Izba Kontroli w 2013 r.
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych nie przekłada się na poprawę jakości nauczania. Jest nie tylko mało efektywny, ale bywa także niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Jak wynika z kontroli NIK, jedna trzecia nauczycieli nie podnosi swoich kompetencji, mimo iż są zapewnione środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Dyrektorzy szkół nie zapewniają nauczycielom wystarczającej pomocy w doskonaleniu zawodowym oraz nie wykorzystują instrumentów nadzoru pedagogicznego i oceny pracy. Organy prowadzące szkoły nie analizują potrzeb dotyczących kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz nie opracowują planów w tym zakresie.
Delegatura NIK w Poznaniu przeprowadziła w okresie od 1 września 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. kontrolę w 11 niepublicznych zespołach szkół, posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz w 12 urzędach powiatów, dotujących szkoły niepubliczne. Kontrolerzy ujawnili, że błędnie interpretując przepisy wydano ponad 18 mln złotych. Najwyższa Izba Kontroli proponuje rozważenie podjęcia działań w celu wprowadzenia zmiany ustawowego sposobu obliczania dotacji dla niepublicznych szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.