pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu

9 obowiązków dyrektora przedszkola, gdy rodzice złożą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedniej organizacji nauczania niezależnie od tego, kiedy rodzice dostarczą ten dokument. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć w przypadku stwierdzenia potrzeby kształcenia specjalnego u wychowanka przedszkola.

Przedszkole musi spełnić obowiązki zgodnie z przepisami

Określenie „kształcenie specjalne” związane jest ze stwierdzeniem przez zespół orzekający, że dziecko, ze względu na swoje problemy ze zdrowiem czy dysfunkcje, wymaga specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Prawo do specjalnej organizacji kształcenia w przedszkolu przysługuje dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną z uwagi na niepełnosprawność.

Orzeczenie wydawane jest na wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem, którzy do wniosku skierowanego do zespołu orzekającego dołączają dodatkową dokumentację – wydane przez specjalistów:

  • opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, w tym zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.

Co dla przedszkola oznacza złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Dostarczenie przez rodziców takiego orzeczenia oznacza, że przedszkole musi sprostać dodatkowym obowiązkom określonym w § 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, tj. zapewnić:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;

3) zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;

4) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;

5) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Przedszkole niepubliczne również jest zobowiązane do objęcia kształceniem specjalnym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule:

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co oznacza dla przedszkola złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Jakie są obowiązki dyrektora, gdy rodzic złoży orzeczenie
  • Jak opracować IPET
  • Jak powołać zespół nauczycieli i specjalistów
  • W jaki sposób zawiadamiać rodziców o terminie spotkania zespołu
  • Jak uzupełniać i modyfikować IPET
  • Czy trzeba zaplanować godziny pomocy w arkuszu organizacyjnym
  • Jak kontrolować dokumentację pomocy
  • Jak dokonywać oceny efektywności pomocy udzielanej dziecku
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego w przedszkolu

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego – zadania przedszkola

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi podstawę do objęcia dziecka kształceniem specjalnym. Dotyczy to zarówno przedszkola publicznego, jak i niepublicznego. Warto przeanalizować, jakie kroki musi podjąć przedszkole publiczne po otrzymaniu orzeczenia, aby móc zatrudnić dodatkowego nauczyciela i zorganizować wsparcie. A jakie kroki musi podjąć przedszkole niepubliczne, aby otrzymać dotację na dziecko niepełnosprawne.

Legitymowanie się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje przedszkole do zorganizowania dla dziecka warunków umożliwiających kształcenie i wychowanie, które polega na:

  • zapewnieniu nauki w dostępnym dla niego zakresie,
  • usprawnianiu zaburzonych funkcji,
  • rewalidacji i resocjalizacji oraz
  • zapewnieniu specjalistycznej pomocy i opieki.

Przedszkole ma obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia (art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe).

Środki na kształcenie specjalne

Na dziecko przedszkola posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują środki finansowe zagwarantowane w części oświatowej subwencji ogólnej. Jednostka samorządu terytorialnego, która prowadzi lub dotuje przedszkola, otrzymuje z tego tytułu środki finansowe. Warunkiem jest jednak, aby fakt ten został wykazany w Systemie Informacji Oświatowej wg stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok naliczenia subwencji.

Przedszkole publiczne lub niepubliczne, prowadzone przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą JST, do którego uczęszcza dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, otrzymuje dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Przyjęty mechanizm dotowania stwarza dla przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne gwarancję uzyskania dofinansowania na poziomie przyznawanym przedszkolom samorządowym.

Należy uwzględnić konieczność rozliczenia dotacji otrzymywanej na ucznia niepełnosprawnego w sposób określony w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W szczególności, dotacja przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy zawsze przedszkole musi realizować zalecenia z orzeczenia
  • Skąd pochodzą środki na kształcenie specjalne
  • Jak zorganizować pracę, gdy orzeczenie zostało wydane w trakcie roku szkolnego
  • Czy zawsze przedszkole musi zatrudnić specjalistę
  • Czy w trakcie roku szkolnego przedszkole otrzyma dodatkowe środki
Dokumentowanie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Dokumentowanie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów powinny być dokumentowane zgodnie z przepisami. Muszą oni również działać zgodnie z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Podpowiadamy, jak prawidłowo prowadzić dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu i szkole odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji). Rozstrzygnięcia w zakresie sposobu prowadzenia dokumentacji powinny wynikać z ustalonej w szkole instrukcji kancelaryjnej, określającej m.in. wzory dokumentów, oraz z jednolitego rzeczowego wykazu akt.

Zasady te powinny zostać zakomunikowane pracownikom w formie zarządzenia dyrektora regulującego szczegółowe kwestie związane z:

  • prowadzeniem określonych dzienników, w tym również miejscem ich przechowywania,
  • zasadami udostępniania, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów związanych z ochroną zawartych w nich danych osobowych.

Obowiązujący w szkole obieg dokumentacji powinien określać również sposób archiwizowania dokumentów po zakończeniu roku szkolnego, miejsce i okres przechowywania dokumentacji według określonej kategorii archiwalnej.

Instrukcja kancelaryjna powinna zostać uzgodniona w porozumieniu z archiwum państwowym.

Niezbędna dokumentacja prowadzona przez specjalistów

Podstawę prawną prowadzenia dokumentacji przez specjalistów stanowi rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Zgodnie z jego regulacjami każdy specjalista zatrudniony w szkole jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Rozporządzenie wskazuje rodzaj koniecznych dokumentów oraz zakres niezbędnych informacji, które powinny zostać uwzględnione w tych dokumentach. Nie narzuca jednak konkretnego wzoru i pozostawia szkole możliwość przyjęcia najbardziej dla niej przydatnego i celowego sposobu dokumentowania podejmowanych działań.

Jaką dokumentację powinien zgromadzić dyrektor w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole? Wymagana dokumentacja jest określona w ww. rozporządzeniu § 22 i 26 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole, szkoła i placówka prowadzą: 

  • dzienniki innych zajęć – w związku z zakresem danych wpisywanych do dziennika konieczne jest opracowanie programów poszczególnych zajęć oraz udokumentowanie działań związanych z oceną efektywności udzielanej pomocy oraz wniosków do pracy z uczniem ukierunkowanych na poprawę jego funkcjonowania (§ 20 ust. 9 ww. rozporządzenia). Specjaliści powinni również prowadzić dzienniki swoich zajęć;
  • indywidualna teczka dla każdego dziecka/ucznia – dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jakim zakresie dyrektor odpowiedzialny jest za prowadzenie dokumentacji
  • Jaka jest niezbędna dokumentacja prowadzona przez specjalistów
  • Jak dokumentować współpracę z rodzicami i innymi podmiotami
  • Jak powinien wyglądać dziennik pracy specjalisty
  • Jak opracować program zajęć prowadzonych przez specjalistów
  • Jaką formę programu wybrać
  • Jak dokumentować ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem
  • Jak prowadzić indywidualne teczki uczniów
Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej w przedszkolu

Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej w przedszkolu – jak może pomóc dyrektor

Gdzie można skierować rodzica i dziecko z rodziny dysfunkcyjnej w celu uzyskania pomocy? Co może zrobić dyrektor przedszkola, aby pomóc przede wszystkim dziecku, ale i całej rodzinie? Podpowiadamy, jakiego wsparcia ze strony przedszkola może oczekiwać dziecko z rodziny dysfunkcyjnej.

Rodzina, w której źródłem dysfunkcyjności jest np. alkoholizm, powinna otrzymać w przedszkolu wsparcie. Może ono polegać na:

1) zapewnieniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku oraz matce (jeśli alkoholizm dotyczy ojca), stosownie do potrzeb wynikających z sytuacji traumatycznych i zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową rodziny (§ 1 i 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.),

2) udzielaniu pomocy w dotarciu do instytucji i podmiotów zobowiązanych przepisami prawa do wspierania rodzin dysfunkcyjnych przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz dotkniętych następstwami nadużywania alkoholu przez osobę uzależnioną (art. 2 i 3 ustawy z 9 czerwca 2011 r. oraz art. 23 ust. 2 i 3 ustawy z 26 października 1982 r.),

3) zapewnieniu opieki i pomocy dziecku pozostającemu w trudnej sytuacji materialnej i życiowej (art. 1 pkt 16 i art. 106 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe).

Z artykułu dowiesz się: 

  • Jak wspierać dziecko z rodziny dysfunkcyjnej
  • Jak i kiedy można udzielić pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Kiedy można zwolnić rodziców z opłat za przedszkole
  • Jak przedszkole i gmina może prowadzić wsparcie dla rodzin dysfunkcyjnych
  • Jak pomóc dziecku, gdy w rodzinie występuje problem alkoholowy

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql