Coraz częściej zdarza się, że dyrektorzy szkół otrzymują oświadczenia rodziców o niewyrażaniu zgody na różne działania, które nie tylko znajdują się w programie wychowawczym placówki, ale o których mówi podstawa programowa kształcenia ogólnego (m.in. kształtowanie postawy tolerancji, otwartości, nauka o rozrodczości człowieka na lekcjach biologii, tematyka dorastania i dojrzewania). Niejednokrotnie rodzice grożą też zawiadamianiem instytucji kontrolnych a nawet organów ścigania za niedostosowanie się do ich żądań. Czy takie oświadczenia są skuteczne? Sprawdź, jak na nie reagować.
Do kompetencji rady rodziców należy m.in. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki. Pobierz przykładowy wzór uchwały w tej sprawie!
Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów. Przedstawiamy przykładową opinię samorządu dotyczącą porozumienia z radą rodziców w sprawie wprowadzenia programu wychowawczo-profilaktycznego.
Do kompetencji rady rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki. Pobierz przykład protokołu z zebrania rady pedagogicznej na temat porozumienia z radą rodziców w sprawie wprowadzenia programu wychowawczo-profilaktycznego!
Program wychowawczo-profilaktyczny w szkołach publicznych uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną w każdym roku szkolnym. Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej.
Przedszkola nie muszą opracowywać programu wychowawczego i profilaktyki. W przedszkolu programy te wynikają z celów określonych w podstawie programowej i zapisów w statucie. Zasada ta dotyczy zarówno przedszkoli publicznych jak i niepublicznych.
Szkoły mają czas do marca na wprowadzenie zmian w dotychczasowych programach wychowawczym i profilaktyki. Związane jest to ze zmianami wynikającymi z nowych przepisów dotyczących przeciwdziałania narkomanii. Placówki oświatowe powinny więc większą uwagę zwrócić na poprawę skuteczności podejmowanych działań, lepszą współpracę z rodzicami, a także objąć programem profilaktyki wszystkich uczniów, a nie tylko tych zagrożonych narkomanią.
Działania profilaktyczne zapobiegające narkomanii powinny być skierowane do wszystkich uczniów i wychowanków, a nie tylko tych zagrożonych - to główna zmiana związana z nowymi wytycznymi dotyczącymi przeciwdziałania narkomanii. W związku z tym do marca 2016 r. szkoły i placówki powinny dostosować program wychowawczy i program profilaktyki do przepisów, które weszły w życie z początkiem roku szkolnego.
W każdej szkole powinien istnieć szkolny program wychowawczy obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów. Program ten należy uchwalić do 30 września. Skorzystaj ze wzoru programu wychowawczego, dostosuj do specyfiki swojej szkoły i masz gotowe rozwiązanie.
Do 30 września nalezy uchwalić szkolny program wychowawczy oraz program profilaktyki. Skorzystaj z procedury oraz wskazówek Eksperta i spraw, by program wychowawczy w Twojej szkole nie był martwym dokumentem, lecz służył całej społeczności szkolnej.
Trwająca w mediach i wśród polityków debata na temat legalizacji konopi indyjskich świetnie trafia w gust młodych ludzi żądnych nowości, eksperymentowania i przeciwstawiania się istniejącym zasadom. Wiek adolescencji to czas, kiedy poszukuje się własnego miejsca w życiu, próbuje zaprzeczyć istniejącym prawdom i stworzyć swój własny świat wartości. To także wspaniały moment, w którym wydaje się, że wiosna życia będzie trwała wiecznie, a starość, choroba i śmierć nas nie dotyczą. Warto się zastanowić, jak proponowane zmiany w przepisach mają się do obowiązującego szkolną młodzież prawa, a także czy ewentualna legalizacja konopi indyjskich wpłynie na bezpieczeństwo i zdrowie naszych dzieci.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.