uczeń z Ukrainy w polskiej szkole

Jak zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny w związku z przyjęciem uczniów z Ukrainy

Jak zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny w związku z przyjęciem uczniów z Ukrainy

W jakim zakresie należy dokonać modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy? Co powinna obejmować taka modyfikacja? Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami.

Rozporządzenie MEiN z 21 marca 2022 r.  przewiduje możliwość dokonania zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym do realizacji w roku szkolnym 2021/2022. Związane jest to z przyjęciem do szkoły uczniów pochodzenia ukraińskiego.

O potrzebie modyfikacji programu po przyjęciu do szkoły uczniów z Ukrainy decyduje dyrektor szkoły, w porozumieniu z:

  • radą pedagogiczną,
  • radą rodziców

(§ 13 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).

Opracowaniem modyfikacji powinni zająć się nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole pod kierownictwem dyrektora. Należy uwzględnić opinię i zaangażowanie rodziców dzieci polskich i ukraińskich. 

Zadania przed modyfikacją – diagnoza środowiska uczniowskiego

Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego, w porozumieniu z radą pedagogiczną, należy do kompetencji rady rodziców. Powinno być poprzedzone diagnozą środowiska uczniowskiego i określeniem jego potrzeb. Podobnie jak w przypadku, kiedy mamy do czynienia z uchwalaniem programu wychowawczo-profilaktycznego, przed jego modyfikacją należy:

  • rozpoznać problemy uczniów z Ukrainy, ich potrzeby wychowawcze i profilaktyczne oraz czynniki ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych (bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia bezpieczeństwa),
  • sformułować działania wychowawczo-profilaktyczne dostosowane do tych potrzeb,
  • wskazać te obszary w realizowanym w szkole w roku szkolnym 2021/2022 programie, w których konieczne jest wprowadzenie zmian.

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakim zakresie zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny,
  • jak uchwalić zmodyfikowany program,
  • jakie są przykładowe obszary modyfikacji.
Ocenianie uczniów z Ukrainy

Archiwalny Ocenianie uczniów z Ukrainy – w szkole i oddziale przygotowawczym

Kwestie oceniania uczniów z Ukrainy w szkole i oddziałach przygotowawczych nadal budzą sporo wątpliwości. Wiadomo, że tak jak w zeszłym roku szkolnym można odstąpić od klasyfikowania ucznia w oddziale przygotowawczym. Sprawdzamy zastosowanie przepisów dotyczących oceniania i klasyfikowania uczniów z Ukrainy, a dotyczących roku szkolnego 2022/2023.

Z przepisów oświatowych wynikają dwa rodzaje wsparcia dla uczniów cudzoziemców, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole:

1)  dodatkowa nauka języka polskiego i dodatkowe zajęcia wyrównawcze poza zajęciami programowymi z klasą w oddziale „zwykłym”,

2)  nauka języka polskiego wg programu dla obcokrajowców i w miarę możliwości realizacja podstawy programowej w oddziale przygotowawczym

(art. 165 ust. 7, ust. 11 i ust. 16 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe).

Dostosowanie zakresu treści nauczania w oddziale przygotowawczym

Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone w oparciu o realizowane w szkole programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dostosowane pod względem zakresu treści nauczania oraz metod i form ich realizacji do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów (art. 55 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Możliwość dostosowania zakresu treści nauczania do potrzeb i możliwości uczniów dotyczy tylko oddziałów przygotowawczych zorganizowanych dla uczniów - uchodźców ukraińskich, tj. którzy przybyli do Polski 24 lutego 2022 r. lub później.

Zakres treści programowych po dostosowaniu może różnić się od pierwotnej wersji. Jednocześnie realizacja języka polskiego wg programu dla obcokrajowców oznacza, że uczniowie w oddziale przygotowawczym nie realizują podstawy programowej z języka polskiego.

Klasyfikacja roczna uczniów z Ukrainy

Jak wygląda ocenianie i klasyfikowanie uczniów z Ukrainy w oddziale przygotowawczym? Szczegóły przedstawiamy w tabeli.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie rodzaje wsparcia dla uczniów z Ukrainy przewidują przepisy
  • Jak oceniać i klasyfikować uczniów w oddziale przygotowawczym
  • Kiedy wydać świadectwo a kiedy zaświadczenie
  • Jakich wpisów dokonać w arkuszu ocen
  • Jak dokumentować zajęcia realizowane w oddziałach przygotowawczych
  • Jak uzupełniać różnice programowe
  • Jak wygląda ocenianie i promowanie w „zwykłym” oddziale
  • Kiedy uczeń z Ukrainy kończy szkołę
  • Na które przepisy należy zwrócić uwagę przy ocenianiu

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql