Nowelizacja najnowszych przepisów dotyczących oceniania i klasyfikowania dotyczy zwolnienia uczniów klas VII i VIII uczęszczających na naukę języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub regionalnego z nauki drugiego języka obcego nowożytnego. Ma to zmniejszyć tygodniowe obciążenie nauką języków. Sprawdzamy szczegóły projektowanych zmian.
W ciągu roku szkolnego uczniowie często dostarczają orzeczenia, opinie lekarza lub inne oświadczenia, które uprawniają ich do zwolnienia z danych zajęć. Powstaje wtedy jednak wiele wątpliwości, w tym m.in. jak klasyfikować takiego ucznia, kiedy można zwolnić ucznia z uczestniczenia w zajęciach i jakich wpisów dokonywać w dokumentacji szkolnej. Podpowiadamy, jak prawidłowo dokonać klasyfikacji uczniów zwolnionych z zajęć w ciągu roku szkolnego.
Zwalnianie z zajęć – na podstawie orzeczenia lub oświadczenia
Zwalnianie uczniów z zajęć edukacyjnych możliwe jest w kilku sytuacjach opisanych w odpowiednich rozporządzeniach regulujących zasady uczestniczenia i rezygnacji z udziału w niektórych zajęciach. Dotyczy to m.in.:
Uczeń ma także prawo do rezygnacji z zajęć, które nie są obowiązkowe z: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Zwolnienie ucznia z zajęć możliwe jest także w trakcie roku szkolnego.
Zwolnienie z WF nie wyklucza obecności na zajęciach
Jak wskazuje § 4 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych – dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach WF na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektorzy szkół często mają wątpliwość, czy sytuacja konkretnego ucznia kwalifikuje go do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego. Takie zwolnienie musi bowiem być zgodne z przepisami. Warto w szkole stworzyć procedurę zwolnień, która ułatwi takie działanie. Najważniejsze jest jednak poznanie konkretnych sytuacji, w których uczeń może być zwolniony. Sprawdzamy i podpowiadamy, kiedy zwolnić ucznia z nauki drugiego języka obcego, którzy uczniowie nie uczą się go z mocy prawa oraz jakie dokumenty są niezbędne do zwolnienia.
2 przypadki zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym – w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.
Kiedy można zwolnić z nauki drugiego języka obcego
Kiedy uczeń nie uczy się drugiego języka z mocy prawa
1) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:
z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka. Zwolnienie dotyczy etapu edukacyjnego.
2) Ucznia niepełnosprawnego w stopniu lekkim nie dotyczy nauka drugiego języka obcego. Uczeń taki realizuje zajęcia edukacyjne na podstawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
Podstawa prawna: § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Podstawa prawna: załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania
Zwolnienie z nauki drugiego języka nie jest decyzją administracyjną a przepisy nie określają zasad zmiany lub wycofania takiego wniosku. Nie ma podstawy prawnej uwzgledniającej możliwość cofnięcia takiego wniosku. Sprawdzamy, czy i na jakiej podstawie można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego.
Zwalnianie z nauki drugiego języka obcego przez dyrektora szkoły odbywa się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Pobierz decyzję dyrektora w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego.
W roku szkolnym 2023/2024 możliwe będzie nauczanie języka łacińskiego w szkole zamiast drugiego języka obcego nowożytnego. Początkowo będzie to możliwe w klasie IV szkoły podstawowej a także w klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum. W związku z tym wprowadzono m.in. możliwość zwolnienia z nauki języka łacińskiego
Uzyskanie zwolnienia z nauki drugiego języka odbywa się na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektorzy niejednokrotnie mają wątpliwość, czy sytuacja konkretnego ucznia kwalifikuje go do uzyskania takiego zwolnienia i czy ich postępowanie jest zgodne z przepisami. Warto więc stworzyć procedurę, która ułatwi takie działania.
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują innych rozwiązań niż realizacja zajęć techniki, jeśli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie realizuje nauki drugiego języka obcego. Przepisy nie zawierają jednak żadnych wskazówek dotyczących sposobów organizacji takich zajęć.
Aktualnie obwiązujące przepisy nie umożliwiają zwolnienia uczniów przybywających z Ukrainy z nauki drugiego języka obcego w szkole podstawowej. Mogą jednak w tym zakresie pojawić się jakieś nowe przepisy.
W orzeczeniu ucznia może pojawić się zapis „możliwość zwolnienia z nauki drugiego języka obcego". Czy to oznacza, że dyrektor musi zwolnić ucznia z zajęć? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Zwalnianie uczniów z niektórych zajęć edukacyjnych z początkiem roku szkolnego, jak i w jego trakcie, może sprawiać wiele problemów. Związane jest to nie tylko z uzyskaniem wymaganej dokumentacji, lecz także z późniejszą klasyfikacją uczniów. Podpowiadamy, kiedy i na jakiej podstawie można zwolnić ucznia z zajęć.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.