Nowe kryteria oceny pracy wchodzą w życie!

Michał Kowalski
Data publikacji: 1 września 2022 r.
Poleć znajomemu

Nowe kryteria dla nauczycieli i dyrektorów i ocena punktowa – to najważniejsze nowości w procedurze oceny pracy. Rozporządzenie regulujące te kwestie wchodzi w życie już dziś.

Obowiązkowe i dodatkowe kryteria oceny pracy

Najważniejszą zmianą jest powrót kryteriów oceny pracy do rozporządzenia. Kryteria te zostały podzielone na obowiązkowe i dodatkowe:

Kryteria obowiązkowe

Kryteria dodatkowe

poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć

dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki

diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem

znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej

analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy

wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego

wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego

kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela

realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych, prowadzenie konsultacji w ramach godzin dostępności

współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych

podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony

pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy

poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego

prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców

współpraca z rodzicami

Kryterium to nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w:

  • branżowej szkole II stopnia,
  • szkole policealnej,
  • szkole dla dorosłych,
  • placówce kształcenia ustawicznego,
  • kolegium pracowników służb społecznych,
  • bibliotece pedagogicznej,
  • placówce doskonalenia nauczycieli.

realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły

umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów

umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów

przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły

współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne

inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Kto wybiera kryteria oceny pracy

Ocena pracy będzie następowała na podstawie:

  • wszystkich kryteriów obowiązkowych,
  • jednego kryterium dodatkowego wybranego przez ocenianego nauczyciela,
  • jednego kryterium dodatkowego wybranego przez dyrektora.
Dyrektor wskazuje dodatkowe kryterium oceny pracy:
  • w zawiadomieniu o dokonywaniu oceny pracy dla nauczyciela, albo
  • w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o ustalenie oceny pracy.
Natomiast nauczyciel wskazuje je:
  • w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywaniu oceny pracy, albo
  • we wniosku o dokonanie oceny pracy.

Ocena punktowa

Każde z kryteriów będzie oceniane w skali od 0 do 5, przy czym dla kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przewidziano szerszą skalę – od 0 do 30 punktów. Ocena będzie zależała od wyników punktowania:

1.

ocena wyróżniająca

minimum 90%

2.

ocena bardzo dobra

od 75% do 89,99%

3.

ocena dobra

od 55% do 74,99%

4.

ocena negatywna (a w konsekwencji rozwiązanie stosunku pracy)

mniej niż 55%

16 nowych kryteriów oceny pracy dyrektora

W przepisach przewidziano też nowe kryteria oceny pracy dla dyrektora

1.

organizowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa

2.

planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę

3.

współdziałanie z innymi organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji między tymi organami;

4.

prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły

5.

tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę

6.

sprawowanie nadzoru pedagogicznego

7.

wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły;

8.

organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

9.

podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych;

10.

tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach

11.

podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i środowiska pozaszkolnego;

12.

wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym

13.

doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych

14.

współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły;

15.

prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł

16.

prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy

Dyrektor będzie oceniany nie tylko za pomocą ww. kryteriów. Jeżeli dyrektor prowadzi zajęcia, wówczas zostanie oceniony z wykorzystaniem:

  • wszystkich obowiązkowych kryteriów nauczycielskich,
  • jednego dodatkowego kryterium nauczycielskiego wybranego przez dyrektora,
  • wszystkich kryteriów dyrektorskich.

Natomiast w przypadku dyrektora całkowicie zwolnionego z obowiązku prowadzenia zajęć ocena nastąpi na podstawie:

  • wszystkich kryteriów dyrektorskich,
  • kryterium znajomości praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacji oraz kierowania się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
  • kryterium kształtowania u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela.

Ocena pracy dyrektora będzie dokonywana cząstkowo przez organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący i obydwa te organy w porozumieniu (w zależności od danego kryterium).

W przypadku procedury oceny pracy wszczętej przed 1 września 2022 r. stosowane będą dotychczasowe przepisy.
  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql