6 maja 2020 r. nastąpi otwarcie przedszkoli. Nie będzie to jednak obejmowało wszystkich placówek. Wprowadzone w tym zakresie regulacje prawne są niestety nieprecyzyjne i przez to budzą wiele wątpliwości, które muszą być rozwiane. Skorzystaj z przedstawionych wyjaśnień i przygotuj swoją placówkę do funkcjonowania w nowej rzeczywistości.
W związku ze zmianą terminów egzaminów w roku szkolnym 2019/2020, dyrektor może zmienić ustalone wcześniej dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Sprawdź, jak to zrobić.
Od 29 kwietnia 2020 r. ponownie organizowane są konkursy na dyrektorów szkół. Sprawdź, które przepisy pozwalające na czasowe przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub powierzenie obowiązków dyrektora szkoły można nadal stosować.
Rozpoczyna się czas diagnozowania dzieci i uczniów w celu wydania opinii i orzeczeń, dlatego od 4 maja 2020 r. poradnie psychologiczno - pedagogiczne powracają do pracy stacjonarnej.
Od 6 maja 2020 r. przedszkola będą mogły ponownie funkcjonować, przy czym organ prowadzący może ograniczyć liczebność dzieci w grupie, a co za tym idzie, nie wszystkie dzieci będą mogły wrócić do przedszkola. Jednostka samorządu terytorialnego może także, mimo wszystko, podjąć decyzję o zamknięciu wszystkich placówek na jej terenie.
Wiemy już, że zawieszenie funkcjonowania jednostek oświaty potrwa dłużej. Resort edukacji podał też terminy sprawdzianów i egzaminów maturalnych.
W placówkach oświatowych właściwie wszystko uległo zmianie i każda czynność to nowe wyzwanie, odkrywanie nowych możliwości i wytyczanie ponownie zasad i reguł. Nauczyciele pracują w systemie zdalnym,w szkole przebywają tylko ci pracownicy niepedagogiczni, których praca jest absolutnie niezbędna do zapewnienia ciągłości funkcjonowania placówki. Inaczej też będzie wyglądał nadzór dyrektora, monitorowanie realizacji podstawy programowej czy obowiązków i zajęć przez nauczycieli. Te czynności również muszą przebiegać zdalnie. Jak zatem wywiązać się z tego zadania, jak sprawnie i rzetelnie przeprowadzić nadzór pedagogiczny nad funkcjonowaniem szkoły poza jej siedzibą?
Obecna, niełatwa sytuacja sprawie, że wielu dyrektorów, nauczycieli,rodziców ma pytania dotyczące prawidłowego postępowania i zgodnego z prawem funkcjonowania placówek oświatowych. Codziennie redakcja oświatowa dostaje od Państwa mnóstwo pytań dotyczących wystawiania ocen, wypełniania dziennika, naliczenia wynagrodzenia,zwalniania pracowników, pracy zdalnej, terminów i zasad przeprowadzania egzaminów, czy zasad bezpieczeństwa. Zbieramy je dlaPaństwa i przedstawiamy odpowiedzi ekspertów oświatowych. Mam nadzieję, że rzeczowe porady wraz ze wskazaniem konkretnego postępowania w problemowej sytuacji pozwolą wywiązać się ze swoich obowiązkóww tym trudnym okresie bez dodatkowych problemów.
Przepisy nie wskazują sposobu prowadzenia obserwacji pedagogicznej, w tym obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Określenie zasad realizacji tego zadania należy do dyrektora przedszkola, który odpowiada za organizację zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa oświatowego. Sprawdź, jak zdiagnozować dojrzałość szkolną dziecka w okresie pandemii.
Od początku ograniczenia działalności placówek oświatowych pojawiają się wątpliwości, czy zamiast pozostawiać pracowników w gotowości do pracy, można wysłać ich na zaległe urlopy wypoczynkowe. Zdania specjalistów są podzielone. Sprawdź, jaka jest opinia Państwowej Inspekcji Pracy w tej sprawie.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.