nauczanie zdalne

Jak zorganizować zdalne nauczanie do 27 lutego 2022 r.

Wraca zdalne nauczanie – skorzystaj z 11 wskazówek ekspertów

Do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać nie lada problemów. Dotyczy to zwłaszcza szkół, które w częściowym zakresie muszą funkcjonować stacjonarnie. Skorzystaj ze wskazówek ekspertów, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.

Nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone we wszystkich szkołach. O tym, gdzie zostanie wprowadzone, przeczytasz tutaj>>

Przepisy dotyczące nauczania zdalnego nie przewidują wyjątków w zakresie stanowisk nauczycielskich (nie licząc wychowawców internatu). Oznacza to, że teoretycznie na każdym stanowisku nauczycielskim będzie organizowane nauczanie zdalne. Dotyczy to m.in.:

  • nauczycieli – specjalistów (pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych),
  • bibliotekarzy,
  • wychowawców świetlicy.

Jeżeli na którymkolwiek z tych stanowisk organizacja nauczania zdalnego okaże się niemożliwa, wówczas nie pozostanie nic innego, jak skierowanie nauczyciela w stan przestoju.

Przeczytaj także: Przestój – czy w każdym przypadku jest możliwy

Jak skierować nauczyciela do nauczania zdalnego

A może – czy konieczne jest w ogóle skierowanie do nauczania zdalnego? Otóż jak się okazuje – nie. Nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne automatycznie z mocy samego prawa. Tym prawem jest nowe rozporządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rolą dyrektora jest natomiast ustalenie we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć:

  • wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów),
  • realizowanych w formach pozaszkolnych.

W rozkładzie dyrektor powinien brać pod uwagę:

  • równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
  • konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zorganizować pracę zdalną,
  • jak połączyć zajęcia stacjonarne ze zdalnymi,
  • jak pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności za nieprawidłowości w toku nauczania zdalnego
  • co z godzinami ponadwymiarowymi i doraźnymi zastępstwami.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql