Uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi przydziela się nauczyciela wspomagającego, jeżeli wynika to z zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy koniecznie musi być to jeden nauczyciel dla jednego ucznia?
Pomoc uczniom w opanowaniu i utrwaleniu wiadomości oraz umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych – to według MEiN główne zadanie szkół po powrocie uczniów pod koniec maja. Zwiększone środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej będą przeznaczone na finansowanie zajęć wspomagających, które rozpoczną się jeszcze w tym roku szkolnym.
Nauczyciel wspomagający powinien legitymować się kwalifikacjami odpowiednimi do rodzaju niepełnosprawności ucznia, z którym pracuje. To samo dotyczy zajęć rewalidacyjnych.
Nauczyciel wspomagający zatrudniony w danej placówce powinien wykonywać zadania sprecyzowane przez dyrektora placówki, w której jest zatrudniony. Sprawdź przykładowy zakres zadań!
Nauczyciele zatrudnieni w celu realizacji zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (nauczyciel wspomagający, terapeuta SI etc.) mogą pracować tak długo, jak długo dany uczeń jest uczniem danej szkoły. W przypadku odejścia ucznia ze szkoły, odpada potrzeba zatrudniania danego specjalisty i w związku z tym nauczyciel otrzymuje wypowiedzenie. Czy wiąże się to z prawem do odprawy z tytułu zwolnienia z pracy?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, a więc i w szkołach ogólnodostępnych. Zalecenia co do formy kształcenia zapisane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego są tylko sugestią. Decyzja o wyborze placówki należy zaś do rodziców ucznia. Sprawdź, jak zorganizować dla takiego ucznia naukę w szkole ogólnodostępnej.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.