Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, a więc i w szkołach ogólnodostępnych. Zalecenia co do formy kształcenia zapisane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego są tylko sugestią. Decyzja o wyborze placówki należy zaś do rodziców ucznia. Sprawdź, jak zorganizować dla takiego ucznia naukę w szkole ogólnodostępnej.
30 czerwca br. wchodzi w życie regulacja dotycząca zaopatrzenia szkół w podręczniki dla uczniów niepełnosprawnych. Dzięki temu szkoły, które w danym roku szkolnym nie korzystają z podręczników lub materiałów edukacyjnych, mogą nieodpłatnie przekazać je do placówek, które ich potrzebują. W takiej sytuacji należy się zwrócić z wnioskiem o ich przekazanie.
Niedostateczne przygotowanie nauczycieli do zmian w edukacji dzieci z niepełnosprawnością, niekorzystna dla tych dzieci interpretacja przepisów prawa oświatowego i niedocenianie instytucji kształcenia włączającego - to, według rzecznika praw dziecka, główne problemy edukacji uczniów niepełnosprawnych.
Obecny system kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami nie jest przygotowany do realizacji Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Przewiduje ona włączenie takich uczniów do ogólnego systemu edukacji w szkołach publicznych. Szkoły te jednak mają za mało specjalistycznych kadr, nie są też odpowiednio wyposażone i dostosowane architektonicznie.
Każdy budynek użyteczności publicznej powinien posiadać podjazd dla niepełnosprawnych.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.