odwołanie z funkcji kierowniczej w szkole

Odwołanie dyrektora szkoły - jak zaskarżyć je do sądu

Bezprawne odwołanie dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego - jak się przed tym bronić

Zarządzanie szkołą to trudna sztuka. Każdy dyrektor musi jednocześnie pełnić rolę nauczyciela, pracodawcy, menedżera i prawnika. Mnogość i stopień skomplikowania przepisów prawa oświatowego powoduje, że dyrektorzy często popełniają błędy. Uchybienia w dokumentacji pracowniczej, gospodarce finansowej szkoły czy też inne błędy o charakterze organizacyjnym nie uzasadniają jednak odwołania dyrektora ze skutkiem natychmiastowym z pełnionej funkcji. Sprawdź, jakie roszczenia przysługują w przypadku, gdy organ prowadzący bezprawnie odwoła dyrektora ze stanowiska.

5 przesłanek odwołania z funkcji dyrektora szkoły

Przepisy prawa przewidują katalog przesłanek odwołania ze stanowiska kierowniczego publicznej szkole i placówce oświatowej, w tym dyrektora szkoły. Otóż organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze, odwołuje go z tego stanowiska w przypadku:

  • złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem,
  • ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań finansowych i administracyjnych w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia,
  • złożenia przez organ nadzoru pedagogicznego wniosku o odwołanie dyrektora w specjalnym trybie,
  • wykonywania czynności niedopuszczalnych na podstawie przepisów antykorupcyjnych (np. prowadzenia działalności gospodarczej na swój rachunek) - przy czym dotyczy to tylko dyrektorów szkół samorządowych - na mocy odrębnej tzw. ustawy antykorupcyjnej,
  • wystąpienia przypadków szczególnie uzasadnionych (bez wypowiedzenia).

Dyrektor może odwołać się do sądu administracyjnego oraz do sądu pracy

Istnieje kilka rozwiązań prowadzących do zakwestionowania nieprawidłowego - zdaniem dyrektora - odwołania. Dotyczy to także odwołania z funkcji kierowniczej w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia czyli w razie wystąpienia przypadków szczególnie uzasadnionych, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe. Dyrektor może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego do sądu administracyjnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czy dyrektor może zostać przywrócony na stanowisko kierownicze,
  • w jakiej wysokości przysługuje odszkodowanie za bezprawne odwołanie z funkcji dyrektora,
  • jak i kogo pozwać w związku z bezprawnym odwołaniem dyrektora szkoły,
  • czy pozew w związku z odwołaniem jest płatny.
Urlop wypoczynkowy dyrektora szkoły w roku objęcia i zakończenia pełnienia funkcji

Urlop wypoczynkowy dyrektora szkoły w roku objęcia i zakończenia pełnienia funkcji

Dyrektor szkoły korzysta z urlopu wypoczynkowego na innych zasadach niż pozostali nauczyciele zatrudnieni w szkole feryjnej. Urlop dyrektora szkoły nie musi bowiem  przypadać w okresie ferii szkolnych i jest ograniczony do 35 dni roboczych w roku kalendarzowym. Sprawdź, jak naliczyć urlop wypoczynkowy dyrektora szkoły, który kończy lub zaczyna pełnić tę funkcję w trakcie roku kalendarzowego.

Dyrektor szkoły ma prawo do 35 dni roboczych urlopu w roku kalendarzowym

Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania tzw. urlop na zasadach feryjnych (art. 64 ust. 1 Karty Nauczyciela). Nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów tzw. urlop na zasadach nieferyjnych (art. 64 ust. 3 Karty Nauczyciela). W szkołach feryjnych urlop wypoczynkowy w wymiarze 35 dni roboczych w czasie w ustalonym w planie urlopów przysługuje jednak:

  1. dyrektorowi szkoły;
  2. wicedyrektorowi szkoły,
  3. nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole,
  4. nauczycielowi, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze
    (art. 64 ust. 2a Karty Nauczyciela).

Nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze w szkołach feryjnych korzystają z urlopu na zasadach nieferyjnych tj. w dniach roboczych w terminie ustalonym w planie urlopów,  czyli niekoniecznie w czasie ferii szkolnych.

Sposób korzystania z urlopu w szkole ustalany na 1 stycznia

Nauczyciel zatrudniony w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, uzyskuje prawo do pierwszego urlopu w ostatnim dniu poprzedzającym ferie szkolne, a prawo do drugiego i dalszych urlopów - w każdym następnym roku kalendarzowym (art. 65 Karty Nauczyciela). Każdy pracownik nabywa prawo do kolejnych urlopów  w każdym następnym roku kalendarzowym (art. 153 Kodeksu pracy).

Oznacza to, że z dniem 1 stycznia każdego roku dyrektor szkoły nabywa prawo do kolejnego urlopu wypoczynkowego, niezależnie od tego, czy dyrektor kończy pełnić tę funkcję w trakcie roku kalendarzowego.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • ile urlopu wypoczynkowego przysługuje dyrektorowi szkoły, który kończy pełnić tę funkcję w trakcie roku kalendarzowego,
  • od kiedy dyrektor szkoły korzysta z urlopu na zasadach nieferyjnych,
  • czy można wypłacić ekwiwalent za urlop niewykorzystany przez dyrektora szkoły w czasie pełnienia tej funkcji,
  • kiedy dyrektor szkoły ma prawo do urlopu w wymiarze proporcjonalnym.
Lex Czarnek - czego dotyczy

Lex Czarnek od A do Z (cz. II)

Czego dotyczy Lex Czarnek? Jak się okazuje, jest to bardzo obszerna nowelizacja, która zmienia nie tylko reguły obsady funkcji kierowniczych. Znajdziemy w niej mnóstwo zmian organizacyjnych. Przede wszystkim zostanie wprowadzona procedura nawiązywania współpracy pomiędzy szkołami a organizacjami zewnętrznymi. Zmieni się także proces likwidacji szkoły.

Współdziałanie szkoły z organizacjami zewnętrznymi

Jedną z nagłośniejszych zmian w ramach Lex Czarnek jest wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie działalności organizacji zewnętrznych w szkole. Chodzi tu o stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności harcerskie, których celem statutowym jest:

  • działalność wychowawcza,
  • rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.

W szkołach nie mogą działać partie i organizacje polityczne. Nie zmieni się to także po wejściu w życie Lex Czarnek.

Nowa procedura – wymagana pozytywna opinia kuratora

Wspomniane nowe rozwiązania to procedura uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora na podjęcie działalności w szkole przez organizację zewnętrzną. Warto w tym miejscu przypomnieć, że opinia pozytywna to w istocie zgoda, dlatego jest ona wiążąca dla dyrektora. Będzie ona dotyczyła co do zasady każdego przypadku,  w którym organizacja zewnętrzna będzie prowadzić zajęcia z uczniami.

Nowe rozwiązania będą stosowane wyłącznie w szkołach i placówkach samorządowych. To oznacza, że procedury nie muszą stosować szkoły i placówki:

  • publiczne prowadzone przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego
  • niepubliczne.
Lex Czarnek - czego dotyczy

Lex Czarnek od A do Z (cz. I)

Lex Czarnek to potoczna nazwa projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Projekt ten zawiera gruntowne zmiany m.in. w zakresie obsadzania stanowisk kierowniczych. Projekt ten – aktualnie po pierwszym czytaniu w Sejmie – wzbudza bardzo duże kontrowersje w środowisku oświaty. Co właściwie oznacza? Jakie zmiany wprowadzi? Kompleksową analizę projektowanych rozwiązań znajdziesz poniżej.

Prawdą jest, że Lex Czarnek zmierza do poszerzenia uprawnień kuratora oświaty względem szkół i placówek oświatowych. Celem projektu jest wzmocnienie jego roli w zakresie obsady funkcji kierowniczych. W czym przejawia się ten cel? W uzależnieniu podjęcia pewnych decyzji od pozytywnej opinii kuratora oświaty, a więc de facto jego zgody.

Lex Czarnek - kiedy będzie wymagana pozytywna opinia kuratora

Pozytywna opinia kuratora oświaty według Lex Czarnek będzie wymagana w przypadku powierzenia funkcji dyrektora:

  • bez konkursu (w wyniku jego nierozstrzygnięcia lub unieważnienia)
  • osobie niebędącej nauczycielem (tzw. dyrektorowi – menedżerowi)
  • na okres krótszy niż 5 lat szkolny,

Dodatkowo będzie ona niezbędna w przypadku odwołania z funkcji kierowniczej z powodu wystąpienia szczególnie uzasadnionego przypadku. Obecnie wszystkie te czynności wymagają jedynie zwykłej opinii kuratora.

Pozytywna opinia kuratora jest równoznaczna w skutkach ze zgodą. Oznacza to, że nie można wykonać powyższych czynności w przypadku:

  • uzyskania negatywnej opinii kuratora,
  • braku opinii kuratora.

Jak ubiegać się o pozytywną opinię kuratora? Otóż należy:

  • zwrócić się do kuratora w formie pisemnej,
  • w piśmie wskazać na osobę, której dotyczy konkretna czynność
  • podać, o jaką czynność chodzi,
  • przedstawić precyzyjne uzasadnienie (szczegóły prezentujemy w tabeli).

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql