50 mln złotych na żłobki, 320 mln złotych dla przedszkoli i miejsce dla każdego przedszkolaka - tak Premier Donald Tusk chce pomóc rodzinom w opiece nad dziećmi. Premier w wystąpieniu przedstawił ponadto plan, by zarówno samorządy, jak i podmioty prywatne mogły tworzyć żłobki z 80%-tową dopłatą państwa.
Jednostka samorządu terytorialnego tworzy uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej, w celu uchwalenia budżetu przez radę gminy. Jednostka samorządu tworząc uzasadnienie posiłkuje się uzasadnieniami do projektów planów finansowych tworzonych przez kierowników podległych samorządowych jednostek budżetowych. Jednostka samorządu powinna przedstawić wzór uzasadnienia
Dnia 3 października odbyła się konferencja prasowa z udziałem minister edukacji Krystyny Szumilas, poświęcona nowelizacji ustawy o systemie oświaty (tzw. ustawy przedszkolnej).
Minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas poinformowała, że w budżecie państwa na 2013 r. została przewidziana dotacja w wysokości 320 mln zł na edukację przedszkolną.
Rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym należy wydać informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Jak wynika z deklaracji Rady Ministrów, w przyszłorocznym budżecie ma zostać przeznaczone 500 mln zł na finansowe wsparcie prowadzenia przedszkoli. RPO poprosił Minister Edukacji Narodowej o udzielenie informacji na temat stanu prac nad ustawą regulującą tę kwestię i przedstawienie założeń do ustawy.
Komitet Ochrony Praw Dziecka zaprasza do wzięcia udziału w projekcie „Przedszkole przyjazne maluchom”. Celem projektu jest szerzenie idei dobrych przedszkoli i wyróżnienie tych, które korzystnie wpływają na rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka.
Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich, NSA rozstrzygnie czy uchwała rady gminy w przedmiocie opłat za korzystanie z przedszkoli publicznych przewidująca ulgi w opłatach za pobyt w przedszkolu publicznym dla drugiego oraz kolejnych dzieci z jednej rodziny jest zgodna z prawem.
Niezgodne z prawem jest pobieranie opłat od rodziców za zajęcia prowadzone w wakacje, w ustawowo zagwarantowanym czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki (co najmniej 5 godzin). Takie praktyki naruszają przepisy ustawy o systemie oświaty również wówczas, jeżeli placówka przyjmuje dzieci w lipcu i sierpniu jako tak zwane przedszkole dyżurne.
Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli i gimnazjów jest zadaniem własnym gmin. Do kompetencji rady gminy należy ustalanie sieci prowadzonych przez dana gminę publicznych: przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych a także szkół podstawowych i gimnazjów.
W związku z artykułami „Sześciolatki zagubione w drodze do szkoły" oraz „Dzieci nie są bezpieczne w drodze do szkoły" (Dziennik Gazeta Prawna z 30 maja 2012 r.) Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia, iż teza autora o rzekomym wykluczeniu możliwości organizacji przez gminy dowozu dzieci sześcioletnich, które w latach 2012/13 i 2013/14 będą kontynuowały przygotowanie przedszkolne, nie jest uprawniona i wprowadziła czytelników w błąd.
Statut przedszkola niepublicznego powinien określać organizację placówki. Przepisy nie precyzują, co składa się na pojęcie „organizacja placówki”. Jednak na podstawie różnych zobowiązań, jakie dla przedszkola niepublicznego wynikają z przepisów, można określić sprawy, które powinien rozstrzygnąć statut w rozdziale „organizacja placówki”, np.: ustalenie dziennego i rocznego czasu pracy przedszkola, wskazanie w jakim czasie odbywa się realizacja podstawy programowej.
Dziecko przyjęte do przedszkola publicznego ma prawo korzystać z pełnej oferty przedszkola, tj. bezpłatnych zajęć obowiązkowych i oferty zajęć dodatkowych (płatnych i bezpłatnych).
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.