uczeń z zagranicy

Ocenianie i klasyfikowanie ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego

Ocenianie i klasyfikowanie ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego

Przyjmując ucznia-cudzoziemca do szkoły, pomimo bariery komunikacyjnej, trzeba jak najszybciej rozpoznać jego wiedzę i umiejętności. Ważne jest przede wszystkim określenie różnic programowych i poziomu wiedzy. Pozwala to na szybką organizację wsparcia. Podpowiadamy, jakiego wsparcia udzielić uczniowi z zagranicy i jak go oceniać na początku edukacji w polskiej szkole.

Już na etapie kwalifikowania ucznia do odpowiedniej klasy pojawiają się często problemy. Przyjęcie ucznia do szkoły podstawowej ogólnodostępnej następuje na podstawie dokumentów. Przez dokumenty należy rozumieć:

  • świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument stwierdzające ukończenie szkoły lub kolejnego etapu edukacji za granicą lub
  • świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu

(§ 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).

Uczeń-cudzoziemiec może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy oraz przyjmowany odpowiednio do publicznej szkoły także z uwzględnieniem wieku lub opinii rodzica ucznia (albo pełnoletniego ucznia) wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej (§ 11 ww. rozporządzenia).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na podstawie jakiej dokumentacji przyjąć ucznia-cudzoziemca
  • Jaka jest sytuacja szkolna ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego
  • Jak ustalić sposoby zaliczenia zaległości
  • Jakie formy wsparcia dla ucznia nieznającego języka polskiego przewidują przepisy
  • Jak współpracować z rodzicami
Przyjmowanie do szkoły uczniów z zagranicy – najważniejsze przepisy i zasady

Przyjęcie do szkoły ucznia z zagranicy – najważniejsze przepisy i zasady

Uczeń przybywający z zagranicy może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie dokumentów. Ale nie tylko. Można również brać pod uwagę wiek dziecka i opinię rodziców niepełnoletniego ucznia, wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej. Zatem biorąc pod uwagę np. brak znajomości języka polskiego oraz opinię rodziców, dopuszczalne jest przyjęcie ucznia do klasy niższej. Sprawdzamy najważniejsze przepisy i zasady dotyczące przyjmowania do szkoły uczniów z zagranicy.

Prawo cudzoziemców do nauki w Polsce zostało uregulowane w ustawie Prawo oświatowe. Natomiast warunki i tryb przyjmowania uczniów niebędących obywatelami polskimi do publicznych szkół, przedszkoli i placówek, a także szkół artystycznych określa:

  • rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.

Nauka dodatkowego języka polskiego – 2 czy 6 godzin

Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu albo obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego (art. 165 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe). Taką naukę organizuje organ prowadzący szkołę.

Bezpłatna nauka języka polskiego odbywa się nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.

Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo (§ 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 23 sierpnia 2017 r.).

Natomiast dla uczniów z Ukrainy na rok szkolny 2023/2024 przedłużono przepisy § 11a ust. 1 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r. mówiące o tym, że dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego, o których mowa w ww. rozporządzeniu, dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie przepisy obowiązują przy przyjmowaniu uczniów z zagranicy
  • Jakie uprawnienia przysługują uczniom z zagranicy
  • Ile godzin dodatkowego języka polskiego może mieć uczeń
  • Jakie są reguły przyjmowania uczniów z Ukrainy w ciągu roku
  • Jak kwalifikować ucznia do odpowiedniej klasy 
  • Jakie są wymagane dokumenty przy przyjmowaniu do szkoły 
  • Czy można przyjąć ucznia do niższej klasy
  • Jakie są formy wsparcia dla ucznia nieznającego języka polskiego

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql