wynagrodzenie za doraźne zastępstwa

Jak przydzielać i rozliczać godziny doraźnych zastępstw nauczycieli

Jak przydzielać i rozliczać godziny doraźnych zastępstw nauczycieli

W przypadku nagłej i niespodziewanej nieobecności nauczyciela konieczne jest zapewnienie opieki nad uczniami. Właśnie w tym celu przydają się godziny doraźnych zastępstw. Ich przydział nie wymaga spełnienia takich formalności jak w przypadku godzin ponadwymiarowych. Nie oznacza to jednak braku jakichkolwiek ograniczeń. Sprawdź, jak przydzielać i rozliczać godziny doraźnych zastępstw nauczycieli.

Czym są godziny zastępstw doraźnych

Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi:

  • godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
  • powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
  • realizowaną w zastępstwie nieobecnego nauczyciela (art. 35 ust. 2a Karty Nauczyciela).

Doraźne zastępstwa dotyczą tylko zajęć

Z definicji tej można wyprowadzić kilka wniosków. Przede wszystkim zastępstwo doraźne dotyczy wyłącznie zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Nie jest doraźnym zastępstwem według tego przepisu przydzielenie innych obowiązków niż prowadzenie zajęć.

Przykład: Jeżeli nauczyciel zastępuje innego nauczyciela na spotkaniu z rodzicami, to nie realizuje on doraźnych zastępstw. Co za tym idzie, nie jest uprawniony do dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu.

Zastępstwa powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin

Godziny doraźnych zastępstw są przydzielane powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Tak rozumiane godziny są dodatkowo płatne. A co w przypadku, gdy nauczycielowi przydziela się zastępstwo w ramach jego tygodniowego wymiaru zajęć a nie ponad ten wymiar? Takie praktyki są w szkołach dość częste. Nie mamy wówczas do czynienia z godzinami doraźnych zastępstw w rozumieniu art. 35 ust. 2a Karty Nauczyciela, dlatego w takim przypadku nauczyciel nie ma prawa do dodatkowego wynagrodzenia.

Przykład: Nauczycielowi bibliotekarzowi polecono pełnienie zastępstwa za nauczyciela języka polskiego, który nagle zachorował i nie przyszedł do pracy. Bibliotekarz realizował to zastępstwo w ramach swoich godzin czyli w czasie, w którym powinien być w bibliotece. Podobne rozwiązania są w praktyce stosowane w odniesieniu do specjalistów, wychowawców świetlicy czy tzw. nauczycieli wspomagających.

Nie zawsze jednak takie praktyki są prawidłowe. Oczywiście dyrektor niejednokrotnie jest zmuszony zapewnić uczniów w taki sposób opiekę. Z drugiej strony nauczyciel nie powinien być kierowany na takie zastępstwo, jeżeli uniemożliwia mu to realizację obowiązków przypisanych w ramach jego stanowiska.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • kiedy przydzielać godziny ponadwymiarowe a kiedy godziny zastępstw doraźnych,
  • czy nauczyciel musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, aby realizować godziny doraźnych zastępstw, 
  • ile godzin doraźnych zastępstw można przydzielić nauczycielowi,
  • czy są nauczyciele, którzy nie mogą realizować doraźnych zastępstw,
  • jakie wynagrodzenie należy się za takie zastępstwa.
Jak zorganizować zdalne nauczanie do 27 lutego 2022 r.

Wraca zdalne nauczanie – skorzystaj z 11 wskazówek ekspertów

Do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać nie lada problemów. Dotyczy to zwłaszcza szkół, które w częściowym zakresie muszą funkcjonować stacjonarnie. Skorzystaj ze wskazówek ekspertów, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.

Nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone we wszystkich szkołach. O tym, gdzie zostanie wprowadzone, przeczytasz tutaj>>

Przepisy dotyczące nauczania zdalnego nie przewidują wyjątków w zakresie stanowisk nauczycielskich (nie licząc wychowawców internatu). Oznacza to, że teoretycznie na każdym stanowisku nauczycielskim będzie organizowane nauczanie zdalne. Dotyczy to m.in.:

  • nauczycieli – specjalistów (pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych),
  • bibliotekarzy,
  • wychowawców świetlicy.

Jeżeli na którymkolwiek z tych stanowisk organizacja nauczania zdalnego okaże się niemożliwa, wówczas nie pozostanie nic innego, jak skierowanie nauczyciela w stan przestoju.

Przeczytaj także: Przestój – czy w każdym przypadku jest możliwy

Jak skierować nauczyciela do nauczania zdalnego

A może – czy konieczne jest w ogóle skierowanie do nauczania zdalnego? Otóż jak się okazuje – nie. Nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne automatycznie z mocy samego prawa. Tym prawem jest nowe rozporządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rolą dyrektora jest natomiast ustalenie we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć:

  • wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów),
  • realizowanych w formach pozaszkolnych.

W rozkładzie dyrektor powinien brać pod uwagę:

  • równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
  • konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zorganizować pracę zdalną,
  • jak połączyć zajęcia stacjonarne ze zdalnymi,
  • jak pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności za nieprawidłowości w toku nauczania zdalnego
  • co z godzinami ponadwymiarowymi i doraźnymi zastępstwami.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql