Z ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej wyodrębnia się - zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 - z późn. zm.) - rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej, której wysokość wynosi 0,4 %. Rezerwą części oświatowej subwencji ogólnej dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).
W kwietniu zostanie podpisana nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, określający nowe zasady przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu maturalnego począwszy od 2015 r. Obecnie trwają końcowe prace redakcyjne nad projektem nowelizacji, który 21 stycznia br. trafił do konsultacji społecznych.
Nauka pod opieką jednego nauczyciela ma korzystny wpływ na kształtowanie umiejętności czytania, pisania i liczenia najmłodszych uczniów, a w przyszłości na powodzenie szkolne. Ta ważna konkluzja, wynikająca zarówno z badań edukacyjnych, jak i doświadczeń pedagogów, miała istotne znaczenie w projektowaniu zmian we wczesnej edukacji, w tym reformy obniżenia wieku obowiązku szkolnego do 6 lat.
Obowiązek sprawozdawczości w systemie informacji oświatowej według stanu na dzień 31 marca 2013 r. należy wykonać przekazując dane w dotychczas funkcjonującym systemie, tzw. „starym SIO" - przypomina resort edukacji. Sprawdź terminy przekazywania danych do systemu informacji oświatowej
Z ostatecznych danych przesłanych do MEN przez kuratorów oświaty wynika, że samorządy podjęły w tym roku uchwały intencyjne o zamiarze „faktycznej" likwidacji 259 szkół, w których są uczniowie (spośród szkół dla dzieci i młodzieży - bez szkół policealnych). Dla porównania w zeszłym roku samorządy podjęły uchwały o intencji likwidacji 727 takich szkół. Samorządy mogły podejmować takie uchwały do końca lutego.
W dniu 5 marca 2013 r. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o materiałach i przyborach pomocniczych, z których mogą korzystać osoby zdające egzamin maturalny w 2013 r.
Przy organizacji egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum w roku szkolnym 2012/2013 w przypadku zestawu zadań z zakresu matematyki, sposób kodowania będzie różnił się nieznacznie od sposobu kodowania pozostałych zestawów zadań. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania technicznej formy arkusza w taki sposób, aby możliwe było przeprowadzenie pilotażowego sprawdzenia systemu e-oceniania na bazie arkuszy ocenionych wcześniej przez egzaminatorów komisji okręgowych.
Do 22 marca 2013 r. można złożyć dokumenty w postępowaniu konkursowym na stanowisko dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło wymagania, jakie powinien spełniać kandydat na to stanowisko.
Oferowanie nauczycielom lub dyrektorom szkół korzyści oraz przyjmowanie ich w zamian za wybór konkretnego podręcznika jest niezgodne z prawem i o każdym takim przypadku należy powiadomić odpowiedni organ kontroli.
Od 2013 r. zmieniły się zasady naliczania wsparcia finansowego dla gmin, w których nauczane są języki mniejszości narodowych. Dzięki temu, w stosunku do ubiegłego roku, o prawie 50% wzrosła dodatkowa subwencja oświatowa dla gmin, w których zamieszkują uczniowie z mniejszości litewskiej.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty