W związku z trwającą epidemią COVID-19 tylko w bieżącym roku egzaminy ósmoklasisty i maturalny będą przeprowadzane wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych. W konsekwencji minister edukacji wskazał dodatkowy kierunek polityki oświatowej państwa, polegający na tym, że nauczyciel ma w swojej pracy z uczniami uwzględniać nowe wytyczne odnośnie egzaminów. W jaki sposób udokumentować realizację tego kierunku? Przedstawiamy praktyczne rozwiązania!
Jak poinformowała Centralna Komisja Egzaminacyjna szkoły mogą przeprowadzić próbny egzamin ósmoklasisty i maturalny z materiałów udostępnionych przez CKE. Obejmą one zarówno arkusze w wersji standardowej, jak i te dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Zainteresowane szkoły będą mogły przeprowadzić testy w marcu – szczegółowe terminy przedstawiamy poniżej.
Jeszcze do 22 stycznia szkoła, której funkcjonowanie ograniczono, zawieszając realizowanie zajęć stacjonarnych dla klas IV-VIII, nie mogła organizować próbnych egzaminów na terenie szkoły. Jednak od 23 stycznia br. obowiązują nowe wytyczne, które zmieniły możliwość przeprowadzenia próbnego egzaminu ósmoklasisty na terenie szkoły!
Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji ukazały się vademeca dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty i maturalnego. W tym roku są nowe wymagania na egzaminy, które zawarto w dołączonych do rozporządzenia załącznikach, a nie jak w latach ubiegłych – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Stąd konieczność opracowania wytycznych, które są już do pobrania ze strony ORE.
Jak zapowiedział resort edukacji – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, egzamin zawodowy oraz egzamin ósmoklasisty przeprowadzany w szkołach podstawowych dla dorosłych – odbędą się zgodnie z sierpniowym harmonogramem. Muszą one jednak odbyć się z zachowaniem ścisłego reżimu sanitarnego i zgodnie z nowymi wytycznymi.
Nie będzie w tym roku szkolnym obowiązkowej matury ustnej – to jedna ze zmian wprowadzonych w rozporządzeniu zmieniającym z 16 grudnia 2020 r. Resort edukacji przedstawił nowe wymagania na egzamin ósmoklasisty i maturalny, które zawarto w dołączonych do rozporządzenia załącznikach, a nie jak w latach ubiegłych – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
W maju 2021 r. odbędzie się zarówno egzamin ósmoklasisty, jak i egzamin maturalny – ogłosił Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w komunikacie.
Dziś nastąpi ogłoszenie wyników egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego w czerwcu i lipcu 2020 r. Dyrektorzy będą musieli przekazać zaświadczenia o wynikach egzaminów każdemu absolwentowi szkoły podstawowej.
Może zdarzyć się, że uczeń z powodu choroby nie przystąpi do egzaminu ósmoklasisty ani w terminie podstawowym, ani dodatkowym. Powstaje wówczas pytanie, jak postąpić względem takiego ucznia.
Wiemy już, jak długo potrwa zawieszenie funkcjonowania jednostek oświaty i jakie będą dalsze losy egzaminów. W nowelizacji rozporządzenia MEN przewidziano też nowe rozwiązania dotyczące m.in. praktyk zawodowych.
Wiemy już, że próbny egzamin ósmoklasisty i maturalny mogą zostać zorganizowane w formie zdalnej (w Formule 2015). MEN i CKE publikują wytyczne dla szkół zainteresowanych organizacją tych egzaminów.
Rzecznik Praw Dziecka wezwał premiera i minister edukacji narodowej do przedłużenia rekrutacji do szkół średnich. Tak aby każdy uczeń, niezależnie od tego, kiedy napisze egzamin gimnazjalny lub ósmoklasisty – w kwietniu czy w czerwcu – zdążył złożyć wszystkie dokumenty do wybranej przez siebie szkoły.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.