Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, odpowiednia dokumentacja praktycznej nauki zawodu oraz realizacja jej programu to jedne z kilku elementów nadzoru dyrektora nad realizacją praktycznej nauki zawodu. Poznaj szczegółowe zadania i obowiązki dyrektora szkoły w tym zakresie.
Sierpień to intensywny miesiąc pracy dla dyrektorów placówek oświatowych. Szczególnie, jeśli od września wchodzą zmienione przepisy oświatowe. Wskazujemy najważniejsze zadania organizacyjne przed rozpoczęciem roku szkolnego 2018/2019.
Do 31 sierpnia dyrektor szkoły i przedszkola musi przedstawić na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. W tym roku szkolnym należy zwrócić uwagę na podsumowanie monitorowania pracy szkoły. Jeśli jeszcze nie udało się podsumować nadzoru, przedstawiamy przykładowy wzór sprawozdania.
W kończącym się roku szkolnym nadzór pedagogiczny był sprawowany według zmienionych przepisów rozporządzenia o nadzorze, które uelastyczniły proces nadzoru, tak by uwaga dyrektora skupiała się na tych zagadnieniach, które są istotne w danej placówce. Po zakończonych zajęciach dydaktycznych, czas zebrać wnioski z nadzoru pedagogicznego, by zaprezentować je na sierpniowej radzie pedagogicznej. Nie ma jednego wzoru sprawozdania, ale warto skorzystać z przykładu tego dokumentu oraz wskazówek, na co zwrócić uwagę sporządzając sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014.
Jednym z elementów nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły jest ewaluacja wewnętrzna. Kojarzy się ona z czasochłonnym i biurokratycznym obowiązkiem, a wcale nie musi tak być. Poznaj sposób ewaluacji wewnętrznej, który w trzech etapach pozwoli zbadać funkcjonowanie szkoły.
Półrocze to czas podsumowań i wnioskowania. To dobry moment na wypełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty w zakresie sprawozdawania z nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły (placówki) publicznej musi bowiem co najmniej dwa razy w roku przedstawić radzie pedagogicznejogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Z planem nadzoru pedagogicznego w ręku należy ocenić, co już zostało wykonane i jakie płyną z tego wnioski. Wnioski muszą przełożyć się na działania możliwie najszybciej.
Dyrektor szkoły jest m.in. przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, ponadto dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. Dyrektor odpowiedzialny jest m.in. za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych W związku z tym nie może on ignorować skarg, czy sygnałów dotyczących nieprawidłowości w pracy swoich podwładnych. Czy jednak skargi na nauczyciela zawsze skutkują obowiązkiem dokonania oceny pracy nauczyciela?
Dyrektor jest odpowiedzialny za działalność szkoły, w tym za podejmowane działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Czy w związku z tym każda szkoła powinna posiadać system badania osiągnięć uczniów? Czy system ten jest obligatoryjny, czy jego wprowadzenie zależy od szkoły? Czy to powinien być jakiś jeden dokument czy kilka? Jakie zapisy powinny być w nim zawarte? Na wątpliwości dyrektorów, dotyczące systemu badania osiągnięć uczniów w szkole, odpowiada ekspert z kuratorium.
Czym innym jest obserwacja, a czym innym hospitacja. Hospitacja jest formą nadzoru dotyczącą pozyskiwania informacji o wykonywaniu funkcji nauczyciela. Lekcje biblioteczne, a także działania wskazane w pytaniu sprzyjają obserwacjom związanymi z pracą bibliotekarza.
Organizację oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego określa statut szkoły. Statut powinien zawierać również zapis o tym, że szkoła takie oddziały prowadzi. Jednocześnie trzeba pamiętać, że rok szk. 2015/2016 jest ostatnim rokiem, w którym takie oddziały mogą funkcjonować w szkole podstawowej. Na następny rok szkolny żadna szkoła podstawowa nie może dokonywać rekrutacji do oddziałów przedszkolnych (organizować oddziały przedszkolne).
W literaturze proponowane jest odróżnienie obserwacji (dotyczy obserwacji umiejętności uczniów) od hospitacji (zwłaszcza w procedurze oceny pracy nauczyciela). Żaden przepis nie reguluje liczby obserwacji ani hospitacji. Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi sprawowania nadzoru przez dyrektora.
Prowadzenie przez publiczne szkoły dokumentacji przebiegu nauczania powinno być zgodne z przepisami, a one nie przewidują wpisywania do dziennika lekcyjnego numeru PESEL ucznia.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.