Zbliżający się okres klasyfikacji to czas szczególnie trudny i pracowity zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Konieczność wystawienia ocen rocznych decydujących o promocji, klasyfikacji lub ich braku - to często czas dużych emocji, przede wszystkim dla uczniów, ale także dla nauczycieli. Nie jest łatwe nawet bieżące przekształcanie wiedzy na oceny, a wystawianie ocen śródrocznych i rocznych, to zadanie jeszcze trudniejsze i obciążone dużą odpowiedzialnością. Aby nie popełnić błędu skutkującego składaniem prze rodziców (lub pełnoletnich uczniów) zastrzeżeń i dodatkowym stresem - należy znać szczegółowe zasady związane z klasyfikacją i dokładnie ich przestrzegać. Szczególną uwagę należy zwrócić na te elementy klasyfikacji, które zmieniają się w bieżącym roku szkolnym poprzez rozporządzenia zmieniające.
Przepisy ustawy o systemie oświaty, zwanej dalej UoSo, zobowiązują do określenia w statucie szkoły m.in. szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego, z uwzględnieniem przepisów UoSo i rozporządzeniaw sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Jak dokonać zmian w statucie, na skutek wprowadzenia nowych zapisów oceniania wewnątrzszkolnego przeczytasz w tym artykule.
Praca grupowa to jedna z najpopularniejszych metod aktywizujących uczniów. Nauczyciele coraz częściej sięgają do tej formy prowadzenia lekcji, jednak nie zawsze radzą sobie z jej realizacją. Najwięcej trudności sprawia zazwyczaj przydział zadań i sprawiedliwe ocenienie. Zobacz, jak zorganizować pracę grupową, aby uzyskać jak najlepszy efekt edukacyjny.
Już kolejny rok uczniowie gimnazjum obligatoryjnie realizują projekt edukacyjny. Wkrótce jego prezentacja i ocena. Projekt to doskonałe narzędzie do wykorzystania także na niższym etapie edukacyjnym − w szkole podstawowej. Zobacz, jak sprawnie oceniać pracę w grupie. Skorzystaj z gotowych formularzy i opisowych wzorów ocen.
Obowiązek określenia warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego wynika z przepisów prawa. Opisuje się je w statucie, uwzględniając przepisy, które wskazują zakres spraw, jakie powinny być objęte wewnątrzszkolnym ocenianiem.
W ustawie z 7 września 1991 r. (zwanej dalej UoSO)jest zapisana ogólna zasada, zgodnie z którą oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali określonej w statucie szkoły. Czy przepisy te dotyczą edukacji wczesnoszkolnej?
Przepisy rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. regulują kwestię zdawania poszczególnych przedmiotów na egzaminie maturalnym. Egzamin np. z matematyki może być zdawany na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Na temat poziomu, na którym uczeń będzie zdawał matematykę, wypowiedziało się Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Zmieniły się przepisy dotyczące zdawania egzaminów poprawkowych. Ekspert z kuratorium opisuje nowe regulacje: ile egzaminów może zdawać uczeń, jakie musi spełnić warunki, jakie kompetencje mają poszczególne organy.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.